اسرائیلیات و تأثیر آن بر داستان‏هاى انبیا در تفاسیر قرآن

مشخصات :

مقطع و رشته تحصیلی : دكترى علوم قرآن و حدیث
مرکز آموزشی : دانشگاه آزاد اسلامى اراك
سال دفاع : 1378

چکیده :

(17)
اسرائیلیات و تأثیر آن بر داستان‏هاى انبیا در تفاسیر قرآن

محمّدقاسمى، حمید

دكترى علوم قرآن و حدیث
دانشگاه آزاد اسلامى اراك
استاد راهنما: حجّتى، سیدمحمّدباقر
استاد مشاور: فیض، علیرضا
1378
411 ص

نگارنده، در این تحقیق، پس از تعریف اسرائیلیات و مصادر اسرائیلیات، تاریخچه مختصرى از اسرائیلیات را ارائه كرده و سپس به عوامل و زمینه‏هایى كه باعث نفوذ اسرائیلیات به تفاسیر شده، اشاره نموده و در پایان نیز به جمع‏آورى و نقد و تحلیل اسرائیلیاتى پرداخته كه در داستان‏هاى پیامبران الهى وارد شده است. وى در همین راستا، مقایسه‏اى بین ویژگى‏هاى داستان‏هاى قرآن و اسرائیلیات كرده و به تأثیرات سوء اسرائیلیات بر فرهنگ اسلامى اشاره كرده است. یكى از موضوعاتى كه در حوزه فرهنگ اسلامى از جایگاه بسیار مهم و قابل تأمّلى برخوردار است، «اسرائیلیات» است. در اصطلاح علما، اسرائیلیات به افسانه‏ هاى قدیمى گفته مى‏شود كه از یهودیان و مسیحیان و مانند آنها سرچشمه گرفته و احادیث و تفاسیر اسلامى را تحت تأثیر خود قرار داده است. برخى مفسران و محدّثان، اسرائیلیات را به تمام اخبار بى‏برنامه و اساسى‏اى اطلاق نموده‏اند كه دشمنان اسلام (اعم از یهود و سایرین)، آنها را با سوء نیت و غرض‏ورزى، جعل نموده و براى فاسد نمودن عقاید مسلمانان این مجعولات را وارد تفاسیر و احادیث نموده‏اند. بحث اسرائیلیات و تأثیرات آن بر حوزه‏هاى مختلف فرهنگ اسلامى، تاریخى طولانى و غم‏انگیز دارد كه هر انسان دردمند و دلسوزى را دچار تأسّف شدید نموده، در غم عمیق فرو مى‏برد و مع‏الأسف، این قبیل اسرائیلیات كه در آثار مختلف تفسیرى، روایى، تاریخى و كلامى راه یافته، سبب گردیده است تا دشمنان شناخته شده یا ناشناس اسلام، با دستاویز قراردادن این مجعولات، گاه به بزرگ‏نمایى و شاخ و برگ‏هاى فراوانى كه به آنها داده‏اند، و حریم مقدّسات اسلامى را مورد هجوم و تبلیغات مسموم خود قرار داده‏اند. این پایان‏نامه كه از سه بخش و یك خاتمه تشكیل شده، به بررسى وجود اسرائیلیات در احادیث و تفاسیر پرداخته و از تأثیر منفى آن در فرهنگ اسلامى پرده برداشته است. نگارنده، نخست به عنوان مقدّمه‏اى كه از دو مبحث تشكیل شده، در مبحث اوّل، واژه «اسرائیلیات» را از منظر لغت و اصطلاح، شرح كرده و معانى مختلفى را كه براى لفظ اسرائیلیات متصوّر و مورد استعمال بوده، توضیح داده است. وى در مبحث دوم، به توضیح و تعریف مصادر اسرائیلیات پرداخته و ضمن معرّفى كتب تحریف شده یهود و نصارا، نقش اساطیر و افسانه‏هاى سایر اقوام را در این كتب، تبیین كرده و تاریخچه ورود خرافات در این منابع را بازگو نموده است. بخش اوّل، از سه فصل تشكیل شده است. در فصل اوّل، تاریخچه‏اى از اسرائیلیات و عوامل و زمینه‏هاى نفوذ اسرائیلیات در فرهنگ اسلامى را شرح شده است. در فصل دوم این بخش، معروف‏ترین مروّجان اسرائیلیات در جامعه اسلامى (از قبیل: كعب‏الأحبار، تمیم دارى، عبداللَّه بن سلّام، وهْب بن منبّه، ابوهریره و عبداللَّه بن عمرو بن عاص) معرّفى شده‏اند و شرح حال مختصرى از هر كدام آمده است. نویسنده، فصل سوم را به معرّفى مدافعان اسلام راستین و نقش برجسته آنها در مقابله با اسرائیلیات و مروّجان آن اختصاص داده و ضمن بیان موضع پیامبرصلى الله علیه وآله و امیر مؤمنان و سایر ائمه اطهار در قبال اسرائیلیات، نقش شیعیان را در مبارزه با اسرائیلیات و تأثیر این مبارزات را در روند احكام اسلام راستین، توضیح مى‏دهد. بخش دوم پایان‏نامه، موقعیت اسرائیلیات را در تفاسیر قرآن، توضیح مى‏دهد. در فصل اوّل این بخش، نگارنده به توضیح موقعیت تفسیر قرآن و عوامل و زمینه‏هاى نفوذ اسرائیلیات در تفاسیر پرداخته و به تناسب، نگاهى گذرا به علم تفسیر و تاریخ تفسیر دارد. سپس مبدأ ورود اسرائیلیات را به تفاسیر، بازگو نموده و سه عامل مهم از عوامل و زمینه‏هاى تأثیرگذار و با نفوذ اسرائیلیات به تفاسیر قرآن را با نقد و بررسى توجیهات از سوى ناقلان این قضایا، شرح و بسط مى‏دهد. نگارنده، در فصل دوم نیز نمونه‏هایى از تفاسیر قرآن و موضع آنها در برابر اسرائیلیات را توضیح مى‏دهد. وى از تفاسیر اهل سنّت، تفسیر الطبرى، الكشّاف، تفسیر البغوى، تفسیر الخازن، التفسیر الكبیر فخر رازى، تفسیر القرطبى، تفسیر ابن كثیر، الدرّ المنثور، روح المعانى و المنار، و از تفاسیر شیعه نیز تفسیر القمى، التبیان، تفسیر روض الجنان ابوالفتوح رازى، مجمع البیان، منهج‏الصادقین و المیزان را معرّفى مى‏كند. در بخش سوم - كه مهم‏ترین و مفصّل‏ترین بخش این تحقیق است - نگارنده به جمع‏آورى و نقد و تحلیل اسرائیلیاتى پرداخته كه در ذیل داستان انبیاى عظام وارد شده است. در همین بخش نیز فصل مهمّى را به مقایسه ویژگى‏هاى داستان‏هاى قرآن با اسرائیلیات اختصاص داده و در خاتمه نیز تأثیرات سوء اسرائیلیات بر فرهنگ اسلامى را طرح نموده و از وظیفه علماى اسلامى و مفسّران در قبال اسرائیلیات، بحث نموده است.

کلیدواژگان :