تاريخ : چهارشنبه 1394/11/28 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49291
احیای سنت اعتکاف یکی از برکات انقلاب اسلامی است

احیای سنت اعتکاف یکی از برکات انقلاب اسلامی است

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام از آغاز تهیه فرهنگ‌نامه اعتکاف خبرداد و گفت: تابستان سال آینده طی فرصتی یک ماهه این فرهنگ‌نامه به نگارش در خواهد آمد.

آیت ‌الله محمدی ری ‌شهری، در جمع اعضای ستاد برگزاری اعتکاف، خادمان مراسم اعتکاف را از جمله افرادی که در خدمت یکی از مقدس‌ترین خدمت‌های به اسلام و سنتهای موثر در تقویت بنیه معنوی انسان دانست و گفت: مسئله احیاء سنت اعتکاف یکی از برکات انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به برگزاری کم رونق مراسم اعتکاف در سال‌های قبل از انقلاب گفت: بنده خودم جزء معتکفین مسجد امام در شبستان بودم ولی تعداد معتکفان بسیار محدود بود و بعد از انقلاب اسلامی این سنت ارزشمند رونق پیدا کرد.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری با ابراز خرسندی از شنیدن خبر احیاء و گسترش سنت اعتکاف در خارج از کشور، گفت: کمبود معنویت در کشور یکی از آفت‌های بسیار مهم در کشور ماست و هرقدر در این زمینه کارکنیم کم است. هر چند احیای سنت اعتکاف کار بسیار مهمی است، اما نسبت به نیازهایی که جامعه ما ازنظر تغذیه معنوی دارد، کار کمی است و باید اینگونه اقدامات هرچه بیشتر گسترش پیدا کند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: یکی از عوامل تداوم انقلاب اسلامی ایران تقویت بنیه معنوی است، زیرا اصلی ترین دلیل شکست انقلاب اسلامی صدر اول شکست مسلمانان در جهاد اکبر بود اگر ما هم در این جهاد شکست بخوریم سرنوشتی مشابه خواهیم داشت.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، نبود معنویت را عاملی دانست که موجب می‌شود انسان‌ها به دنبال دنیا بروند و سیاست بازی و سیاست کاری رواج پیدا کند.

وی با اشاره به سخن امام راحل که فرمودند «اگر انبیاء الهی همه در یکجا جمع می‌شدند هیچکدام با همدیگر دعواشان نمی‌شد»، گفت: واقعا باید دید هرکس که شایسته‌تر است معرفی شود، در چنین حالتی است که معنویت و کار برای خدا محقق خواهد شد و اولیای الهی نیز چنین می‌کردند.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری ریشه مشکلات سیاسی را کمبود معنویت برشمرد و گفت: امیدواریم نسل نو با تلاش، جهاد، تدبیر و تقویت معنویت و برنامه‌ریزی انقلاب را به دست صاحب اصلیش میرساند.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ضعف معنویت را آفتی برای انقلاب برشمرد و اظهار داشت: اگر معنویت ضعیف شود و ما در جهاد اکبر شکست بخوریم قطعاً انقلاب با شکست مواجه خواهدشد و ما باید برای جلوگیری از این آفت برنامه‌ریزی کنیم.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری در پایان توفیق الهی برای تبدیل اعتکاف به فرهنگ را مسئلت کرد و گفت: در این راستا کتاب« فرهنگ نامه اعتکاف»در دست تدوین است که امیدوارم برای جشنواره پنجم اعتکاف منتشر شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :