تاريخ : چهارشنبه 1394/12/5 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49571
نشست علمی  نقد کتاب"  انسان در تزارقرآن" برگزار شد

نشست علمی نقد کتاب" انسان در تزارقرآن" برگزار شد

نشست علمی نقد کتاب" انسان در تزارقرآن" در سالن همایش انجمن های علمی حوزه علیمه برگزار شد.

حجت الاسلام علی رادعضو هیئت علمی دانشگاه پردیس فارابی تهران و نویسنده کتاب انسان در تزار قرآن در نشست علمی  نقد کتاب"  انسان در تزارقرآن" در سالن همایش انجمن های علمی حوزه علیمه قم با اشاره به اهداف انتشار کتاب  انسان در تراز قرآن گفت: همچنان که از عنوان کتاب بر می آید موضوع اصلی پژوهش انسان در آئینه و تراز قرآن است .

وی افزود: در این کتاب بیشتر به مختصات انسان قرانی پرداخته شده است به عبارتی قرآن مهمترین عیار در شناخت انسان است.

حجت الاسلام راد ادامه داد: مبنای اصلی ما بر اساس زاویه انسان سازی که پرداخته باری تعالی است می باشدکه مهمترین معرفت وشناخت معرفتی است که مبتنی بر قران که کتابی الهی است باشد.

نویسنده کتاب انسان در تراز قرآن تصریح کرد: در این کتاب تلاش شده است با روش تغییر مطالعه و تغییر موضوعی مسائل مهم وضروری برای شناخت انسان از دیدگاه قران مورد بررسی قرار گیرد .

عضو هئیت علمی دانشگاه پردیس فارابی تهران اظهار داشت: رویکرد ما یک رویکرد  کاربردی بر خلاف  مباحث انسان شناسی محض که به فکروذهن می پردازد می باشد که  در نظر داریم که روشی کاربردی آن را  جستجو کنیم تا زمینه عمل انسان به عنوان علت فراگیر بوده و یک شناخت از انسان ارائه شود.

وی یاد آور شد: مخاطب این کتاب که یک پژوهش سفارشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است برای مخاطب عمومی و جامعه قرآن ومعارف قرآنی وتقریب تعریف وسعی شده از اصطلاحات پیچیده استفاده نشود .

حجت الاسلام راد خاطر نشان ساخت: مسئله ای که پرداخته شده است این بوده که انسان شناسی از ائینه قران مود مطالعه قرار گیرد و مسائل مربوط به انسان استخراج و اولویت بندی شود همچنین آیه های شاخص در خصوص انسان شناسی  نیز مشخص و آورده شود.

عضو هئیت علمی  دانشگاه پردیس فارابی تهران اذعان کرد: همچنین در این کتاب تلاش شده است از منابع با رویکرد تقریب شیعه وسنی و رعایت انصاف علمی استفاده شود و کارهای شاخص اهل تسنن نیز بدون سانسور عنوان شود.

نویسنده  کتاب انسان درتراز قرآن ابراز داشت: معیار ما معیار اهل بیت (ع) بوده است که گاهی از روایات تفسیری و امامیه استفاده شده است .

وی افزود: انسان شناسی همواره از دغدغه های جریان فقهی و عرفانی بوده حتی غیر دینی نیز به انسانس شناسی توجه داشته اند .

حجت الاسلام راد  با اشاره به نقد ناقدین نسبت به  ساختار نوشتاری کتاب انسان در تراز قران بیان داشت: ساختار پژوهشی خاصی در این کتاب استفاده نشده و بنا نداشته ام کاری تقلیدی ارائه دهم بر همین اساس با توجه به  اجتهاد وسلیقه شخصی تهیه شده است که می شود  ان را مقایسه وکامل تر کرد .

عضو هئیت علمی دانشگاه پردیس فارابی تهران  گفت: امروز مباحث انسان شناسی ما مسئله محور است که ساختار سیال دارد ونظم تاریخی در آن وجود ندارد که باید برای پژوهش ساختاری مبتنی بر مسائل برنامه ریزی کرد  چرا که قران در حدود ومغزها مانور زیادی دارد که زاویه نگاه را از منظر انسان شناسی مورد استفاده قرار می دهد.

وی  در خصوص نقد بر آشفتگی منابع وارجاعات گفت:  این نقد در خصوص وجود اشفتگی در  مراجعات ومنابع قابل قبول است که باید بیشتر دقت می شد همچنین در خصوص نقل قولهای طولانی باید گفت که از منابع مهمی چون تفسر نمونه و المیزان استفاده شده است ونقد در این خصوص قابل تامل می باشد.

حجت الاسلام راد با اشاره به نقد در خصوص نبود دقت لازم و ارائه مطالب بدون سند و عدم نواوری عنوان کرد: در خصوص مطالب عنوان شده باید شاخص اصلی و مورد هدف بیان شود تا بتوان در خصوص آن نظر داده واصلاح صورت گیرد.

نویسنده کتاب انسان  در تراز قرآن با نظر به نقد ناقدین  در باب  مباحث از جمله نبود ارتباط منطقی بین موضوعات کتاب و فرجام انسان گفت: ناقدین با ظرافت و دقت ویژه ای این کتاب را مورد مطالعه قرار داده اند وبرخی انتقاد و نظرات آنان در راستای بهبود ساختاری ومتونی کتاب بسیار ارزشمند می باشد که امیدواریم بتوانیم در جلد بعدی کتاب نواقص را مرتفع واز نقطه نظرات وانتقادات دوستان بهره کافی و وافی را ببریم.

برای نوشتن کتاب در حوزه قرآنی باید از ادبیات قرآنی استفاده کرد

دکتر غلامحسین گرامی، عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی در این جلسه به عنوان ناقد گفت: متاسفانه جای نقد در مباحث علمی  وفرهنگی ما بسیار خالی است.

وی افزود: نوشتن و تحقیق  یک امر، و نقد و بررسی واصلاح  مطالب امری اساسی تر است که امیدواریم جدی تر به آن توجه شود.

عضو هئیت علمی  دانشگاه معارف  اسلامی  ادامه داد: مباحث ما معمولا  فلسفی وکلامی است  که در بحث انسان شناسی خیلی کم است  که باید از نگاه قران به بحثها نگاه کنیم وجایش در این کتاب بسیار خالی بوده و باید به صورت جدی تر به آن پرداخته شود.

گرامی تصریح کرد: متاسفانه ما درسهای خارجی که اعتقادی بوده  ومبتنی برآیات وروایات باشد نداریم و بیشتر مباحث ما فلسفی وکلامی است.

وی به نداشتن ساختار مناسب در این کتاب اظهار داشت: وقتی مقدمه کتاب مطالعه می شود که به ۸ موضوع پرداخته شده است می بینیم که ارتباط منطقی بین موضوعات برقرار نشده است .

عضو هئیت علمی دانشگاه معارف اسلامی  خاطر نشان ساخت:  ادبیات نوشتاری در این کتاب باید ادبیات انسان شناختی باشد و موضوعات مهم نیز با توجه به اهمیت لازم از خود قران گرفته شود.

منتقد کتاب انسان در تزار  قران با اشاره به اینکه در مباحث قرانی باید بیشترین تفصیل موضوع از خود قران باید گفت: قران اولین تعریفی که از انسان دارد این است که انسان خلیفه خداست واین امر بسیار مهمی است که در اندیشه قرانی انسان خلیفه خداست که جای آن در این کتاب بسیار خالی می باشد .

گرامی  عنوان کرد: مولف علی رغمی که تلاش کرده در این متون نگاهی نو آورانه داشته باشد ، نو آوری چندانی  در مطالب دیده نمی شود  به طوری که مخاطب سطح معمولی با مطالعه چیزی به دست نمی آورد.

وی خاطر نشان ساخت: مباحث  از لحاظ دقت نیز در تفکیک مطالب  ونتیجه گیری از دقت لازم برخوردار نمی باشد و در برخی موارد ادعایی بدون سند دیده می شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه معارف اسلامی  اذعان کرد: یکی دیگر از نقاط ضعف کتاب نقل قول های طولانی است که یا از تفسیر  نمونه و یا المیزان گرفته شده است که باید تعدیل شود .

گرامی ادامه داد: همچنین آشفتگی در ارجاعات و منابع، بی دقتی، عدم هماهنگی میان آیات ونوشتها از دیگر نقدهای موجود در کتاب است که باید بیشتر دقت شود .

وی  یاد آور شد: هرچند ساده نویسی بسیار خوب است اما دقیق بودن بسیار مهمتراست چرا که برای نوشتن کتاب در حوزه قرآن بایداز ادبیات قرانی استفاده شود .

منتقد کتاب انسان در تراز قران عنوان داشت: مهمترین بحث در ادبیات قرانی نبی ورسول است که نبود ادبیات قرآن نقص جدی در این مجموعه می باشد.

گرامی در پایان گفت:  مباحث توحیدی  در عبادت که در قرآن آورده شده به عنوان نشانه رستگاری مطرح است که متاسفانه  در این کتاب ذکر نشده است.

آنچه به انسان ارزش وبها می دهد عبد بودن انسان است

حجت الاسلام فتح الله نجار زادگانعضو هئیت علمی دانشگاه پردیس فارابی تهران و ناقد کتاب انسان درتراز قران  نیز در این جلسه گفت: این یک هنر است که انسان با کوچکترین عبارات دست مخاطب را بگیرد و به نزدیکی ایات ببرد و شخص را وارد متن آیات کند.

وی افزود: خوشبختانه این کتاب با قلم روان و واژگان دلنشین و طرح جلدی زیبا تهیه شده است که خود موضوع انسان به آیات قرآن بیار خوب دیده شده است.

عضو هئیت علمی دانشگاه پردیس فارابی تهران ادامه داد: استفاده گسترده از آیات قران به نحوی که آیات در این کتاب با انسان سخن می گوید تانویسنده  از جمله موارد مهم در این کتاب است .

حجت الاسلام نجار زادگان تصریح کرد: در هر دینی ۵ چیز مورد اهمیت است که باید ببینیم مبدا ومقصد و نظریه نجات و همچنین نگاه انسان و دستگاه معرفتی آن در دین چگونه و چیست که انسان را جزو این ۵ مقوله می توان دید که برای شناخت دینی و تفکیک دینی نسبت انها بسیار مهم است که به نوعی یک اعتبار سنجی دینی محسوب می شود.

وی اظهار داشت: این کتاب با توجه به نکات خوبی که دارد متاسفانه مخاطب ان به طور دقیق مشخص نشده است و از روایت تقریبی بسیار کم بهره گرفته شده  همچنین کتاب از ساختار خوبی برخوردار نمی باشد وساماندهی مناسبی برای مطالب وعناوین صورت نگرفته است.

عضو هئیت علمی دانشگاه پردیس فارابی تهران  یا دآور شد: نویسنده باید در پایان هر فصل یک عنوان با مطالعه بیشتر را همراه با منابع در اختیار مخاطب قرار می داد چرا که رجوع به منابع روایی در کتاب لازم می باشد .

حجت الاسلام نجار زادگان خاطر نشان ساخت: انچه به انسان ارزش و بها می دهدعبد بودن انسان است که خیلی کمرنگ در این کتاب با موضوع انسان شناسی اشاره شده است .

وی عنوان کرد: کلید واژه اصلی در کتاب خداوند است که نمی توان از آن غافل شد چرا که خدا مهندس آفرینش است و باید ببینیم که چگونه ساخته و پرداخته شده است  وبه چه نکاتی دقت کرده است .

عضو هئیت علمی دانشگاه پردیس فارابی تهران ابراز داشت: اما مهمترین نقد به این کتاب نداشتن ساختار مناسب  است که موضوعات را دچار ناهماهنگی کرده است که نویسنده باید با دقت بیشتری نسبت به این مسئله توجه داشته باشد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :