تاريخ : شنبه 1394/12/8 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49619
فقه اهل بیت علیهم السلام را به دنیا نشان دهیم

فقه اهل بیت علیهم السلام را به دنیا نشان دهیم

آیت‌الله نوری همدانی گفت: در حوزه‌های علمیه و نهادهای علمی باید بحث‌هایی باشد که با متن جامعه در ارتباط باشد و باعث اصلاح جامعه و تفقه جامعه شود و به طورکلی، مباحث حوزه نه تنها پاسخگوی همه مسلمانان بلکه باید پاسخگوی دنیای امروز باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، آیت الله نوری همدانی، مرجع تقلید شیعیان امروز (۸ اسفند) در دیداری اعضای ستاد بیستمین سالگرد تأسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، با مقدس خواندن فعالیت در حوزه قرآن و حدیث، عنوان کرد: علمای بزرگ اسلام از زمان غیبت کبری، وظایف مهمی را بر دوش خود احساس کردند، از جمله این که آثار اسلامی اعم از قرآن و حدیث را تدوین، تنظیم، تألیف و گردآوری کنند، همچنین حوزه‌های علمیه را اداره کنند و افرادی را در راه ترویج معارف اسلامی تربیت کنند.

مرجع تقلید شیعیان یادآور شد: امام خمینی (ره) در ابتدای کتاب «ولایت فقیه» که در حوزه نجف تدریس می‌کردند، طلاب حوزه علمیه فرمودند که فقهای اسلام به بسیاری از بحث‌های فقهی ورود پیدا نکرده اند و بسیاری از موضوعات در کتب فقهی نیست.

موضوعات قرآنی و حدیثی در متن جامعه وارد شود

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: بسیاری از موضوعات فقهی که با موضوعات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در ارتباط است، مورد بحث و بررسی دقیق قرار نگرفته است و پژوهشگران در این عرصه می‌توانند در این زمینه‌ها فعالیت داشته باشند.

وی با بیان این که اسلام در همه ابعاد زندگی انسان‌ها برنامه دارد، اظهار داشت: متأسفانه امروز مشاهده می‌کنیم که بسیاری از آنچه که در قرآن و حدیث وجود دارد و آنچه که در حوزه‌های علمیه هست، در اجتماع نیست.

اسلام آمده است که ارزش‌های اخلاقی و انسانی در جامعه نهادینه کند

استاد خارج فقه حوزه علمیه تأکید کرد: علوم دینی آمده است که اجتماع را درست کند و ارزش‌های اخلاقی و انسانی در جامعه نهادینه کند، بنابراین امروز در حوزه‌های علمیه و نهادهای علمی و پژوهشی، تحولی لازم است.

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: فقها در طول تاریخ اسلام، ۳ نوع جهاد را ذکر کرده اند، اما امام خمینی (ره) با استناد به قرآن کریم و احادیث، ۸ نوع جهاد از جمله جهاد برای نجات مستضعفین از چنگال سیطره مستکبران، جهاد برای از میان بردن فتنه و فساد، جهاد برای اجرای عدل، جهاد برای تأسیس حکومت، جهاد برای مبارزه با منکرات و جهاد بغات را استخراج کردند.

ما باید فقه را به جامعه بیاوریم/ما احتیاج به تفسیر مقارن داریم

وی با بیان این که ما باید فقه را به جامعه بیاوریم، گفت: در حوزه‌های علمیه باید از نظر کلامی، قرآنی، حدیثی و تاریخی، تحول کلی در فقه صورت بگیرد و به جامعه منتقل شود، ما باید تلاش کنیم که در حوزه علمیه تحولی ایجاد شود و بحث‌هایی صورت بگیرد که با متن جامعه در ارتباط باشد.

مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: حوزه‌ها و نهادهای علمی و پژوهشی باید تفسیر مقارن قرآن کریم را بر اساس مدارک موجود در اسلام تدوین کنند.

فقه اهل بیت (ع) را به دنیا نشان دهیم/بحث‌های حوزه‌های علمیه و نهادهای علمی باید باعث اصلاح جامعه شود

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: فقه اهل بیت (ع) در سطح کامل و بالاست و ما باید آن را پیاده  و به دنیا نشان دهیم که موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در این زمینه توفیقاتی داشته است و در این مسیر گام برداشته است.

وی اظهار داشت: در حوزه‌های علمیه و نهادهای علمی باید بحث‌هایی باشد که با متن جامعه در ارتباط باشد و باعث اصلاح جامعه و تفقه جامعه شود و به طور کلی، بحث‌های حوزه نه تنها پاسخگوی همه مسلمانان بلکه باید پاسخگوی دنیای امروز باشد.

اسلام پاسخگوی همه احتیاجات بشر است

استاد خارج فقه حوزه علمیه تأکید کرد: اسلام پاسخگوی همه احتیاجات بشر در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، علمی و ... است، اما موضوعات آن به دنیا عرضه نشده است و ما کارهای زیادی در پیش داریم.

آیت الله نوری همدانی بیان داشت: امام خمینی (ره) اعتقاد داشتند که دانستن سیاست بر تمام مکلفین همانند نماز و روزه واجب است و مردم برای ایجاد حکومت اسلامی موظف هستند.

وی در پایان تصریح کرد: در حوزه‌های و در همه نهاد‌های علمی و فرهنگی باید تحولی ایجاد شود تا اسلام ناب در جامعه نهادینه شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :