(۷)
پژوهشی در تفسیر العسکری منسوب به امام ابو محمد حسن بن علی عسکری (ع)
رهنماى منفرد، محمد مسعود
کارشناسى ارشد علوم قرآن و حدیث
دانشکدۀالهیات دانشگاه تهران
استاد راهنما: حجتى، سید محمدباقر
۱۳۶۷
۲۶۱
این كتاب، از جمله آثار ارزشمندى است كه همچون دیگر سندهاى گرانسنگ شیعه از گزند حیلهگرىها و دسیسهها در امان نمانده و ناپاكان روزگار، از راه تقطیع یا تصحیف مطالب، سعى در كاهش ارزش آن نمودهاند، مقدار باقىمانده از این تفسیر، تنها شامل تفسیر «فاتحة الكتاب» و حدود نیمى از سوره بقره است كه مورد استفاده محقّقان قرار گرفته است.
تاریخ كتابت قدیمترین نسخه خطّى باقىمانده از این تفسیر، مربوط به سال ۸۸۰ ق، است كه ظاهراً با نسخه مرحوم محقّق كَرَكى مقابله شده است. البته حدود سى نسخه خطّى دیگر نیز در دسترس است كه برخى در چاپ این تفسیر به همراه نسخ سنگى دیگر، مورد استفاده قرار گرفتهاند.
این پایاننامه در معرّفى التفسیر المنسوب إلى الإمام العسكرىعلیه السلام و دفاع از سند و درستى محتواى آن است. نگارنده ضمن اشاره به زمان پیدایى این تفسیر و رواج آن در بین شیعیان، سعى در بیان ارزش و اهمّیت جایگاه آن در بین تفاسیر مأثور دارد و با اعتراف به ناقص بودن آن - كه فقط بخشى از تفسیر را داراست - آنرا از آثار ارزشمند شیعى برشمرده است.
این پایاننامه، دربردارنده یك مقدّمه و پنج فصل است. در مقدّمه، اهمّیت و جایگاه تفسیر مأثور، با استشهاد به روایاتى كه محوریت معصومان و سخنان آنان را در تبیین آیات قرآن روشن مىسازد، مورد بحث قرار گرفته است.
در فصل نخست، گزارشى اجمالى از چگونگى تدوین این تفسیر با ذكر جریان تاریخى آن و بیان اوّلین بخش آنكه از ناحیه حضرت املا شده و عناوین برجسته آن، آمده است.
فصل دوم به بررسى سند تفسیر امام حسن عسكرىعلیه السلام اختصاص یافته است.
نگارنده براى این تفسیر، دو سند ذكر كرده و كوشیده تا وثاقت محمّد بن قاسم مفسّر استرآبادى (راوى این تفسیر) را با طرح دعاوى و ردّ آنها اثبات كند و در پایان فصل، به نقل قول شیخ صدوق (ره) و ادلّه او پرداخته است.
در فصل سوم، دیدگاه صاحبنظران رجال، حدیث و تفسیر درباره این تفسیر، انعكاس یافته و به نقل از علّامه مجلسى و محدّث نورى از صحّت استناد این كتاب به امامعلیه السلام دفاع شده است.
در فصل چهارم، عمدهترین اشكالهاى محتواى این تفسیر، ارائه شده و به آنها پاسخ داده شده است. این اشكالها عمدتاً توسط شیخ محمّدجواد بلاغى در كتابى تحت عنوان رسالة التكذیب لروایة التفسیر المنسوب إلى العسكرىعلیه السلام و علّامه شوشترى در كتاب الأخبار الدخلیة طرح شده است، چنانكه از میان عامّه، محمّد حسین ذهبى در كتاب التفسیر والمفسّرون، به تضعیف این تفسیر پرداخته است. نویسنده با عناوین: شواهدى بر تصحیف، اعتراضات سطحى، مغایرت با مستندات تاریخى، نارسایى ظاهرى برخى از مضامین، بررسى شواهد اختصاصى التفسیر و المفسرون، بررسى شبهه غلوّ در مقامات معصومانعلیهم السلام و بررسى شبهه كثرت معجزات، به نقدها پاسخ داده است. در پایان، نسخههاى خطّى این تفسیر و نیز فهرست تفصیلى عناوین آن آمده است.