اقسام احاديث دعوت به خودشناسى
پرسش :
احادیث، چگونه انسان ها را دعوت به خودشناسی می کنند؟
پاسخ :
احاديث اسلامى ، با الهام از قرآن ، فراوان بر خودشناسى تأكيد دارند . اين احاديث را مى توان به پنج دسته تقسيم كرد :
۱ . ارزش خودشناسى
دسته اوّل ، احاديثى كه خودشناسى را با ارزش ترينِ شناخت ها معرّفى مى كنند ؛ مانند آنچه از امام على عليه السلام روايت شده است كه :
أَفضَلُ المَعرِفَةِ مَعرِفَةُ الإِنسانِ نَفسَهُ .[۱]برترين شناخت ، خودشناسى است. المَعرِفَةُ بِالنَّفسِ أَنفَعُ المَعرِفَتَينِ .[۲]سودمندترينِ دو شناخت ، خودشناسى است . أَفضَلُ الحِكمَةِ مَعرِفَةُ الإِنسانِ نَفسَهُ .[۳]برترين حكمت ، خودشناسى است . غايَةُ المَعرِفَةِ أَن يَعرِفَ المَرءُ نَفسَهُ .[۴]نهايت شناخت ، خودشناسى است . مَعرِفَةُ النَّفسِ أنفَعُ المَعارِفِ .[۵]سودمندترينِ شناخت ها خودشناسى است .
و از امام باقر روايت شده:
لا مَعرِفَةَ كَمَعرِفَتِكَ بِنَفسِكَ .[۶]هيچ شناختى مانند اين نيست كه خود را بشناسى.
۲ . زيان هاى جهل به خود
دسته دوم ، احاديثى اند كه به بيان زيان هاى نشناختن خود پرداخته اند . در اين روايات ، تأكيد شده است كه تا انسان خود را نشناسد ، نمى تواند جهانبينى درستى داشته باشد و راه رستگارى و نجات را در زندگى بيابد . بخشى از سخنان امام على عليه السلامدر اين باره ، چنين است :
مَن جَهِلَ نَفسَهُ كانَ بِغَيرِ نَفسِهِ أجهَلَ .[۷]آن كه خود را نشناسد ، به غير خود ، نادان تر است. كَيفَ يَعرِفُ غَيرَهُ مَن يَجهَلُ نَفسَهُ ؟![۸]آن كه خود را نشناخته ، چگونه ديگرى را بشناسد ؟! لا تَجهَل نَفسَكَ فَإِنَّ الجاهِلَ مَعرِفَةِ نَفسِهِ جاهِلٌ بِكُلِّ شَيءٍ .[۹]از خود بى خبر مباش كه بى خبر از خود ، از همه چيز بى خبر است. مَن لَم يَعرِف نَفسَهُ بَعُدَ عَن سَبيلِ النَّجاةِ ، وخَبَطَ فِي الضَّلالِ وَالجَهالاتِ .[۱۰]كسى كه خود را نشناسد ، از راه رهايى دور مى افتد و در گم راهى و نادانى فرو مى غلتد.
۳ . كليد هستى شناسى
دسته سوم ، احاديثى كه تصريح مى كنند خودشناسى ، مقدّمه و كليدهستى شناسى است ، چنان كه از امام على عليه السلام نقل شده است :
مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَهُوَ لِغَيرِهِ أعرَفُ .[۱۱]آن كه خود را بشناسد ، ديگران را بهتر مى شناسد. مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَدِ انتَهى إِلى غايَةِ كُلِّ مَعرِفَةٍ وعِلمٍ .[۱۲]آن كه خود را بشناسد ، به نهايت هر شناخت و دانشى مى رسد.
۴ . كليد خداشناسى
دسته چهارم ، احاديثى كه خودشناسى را كليد خداشناسى ، بلكه برابر با خداشناسى مى دانند و مشهورترينِ آنها اين حديث شريف است كه از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و امام على عليه السلامروايت شده كه فرموده اند :
مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ .[۱۳]آن كه خود را بشناسد ، پروردگارش را نيز مى شناسد.
۵ . مقصود از خودشناسى
دسته پنجم ، احاديثى اند كه مقصود از خودشناسى را تبيين و تفسير مى كنند.[۱۴]
[۶]تحف العقول : ص ۲۸۶ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۱۶۵ ح ۱ .
[۸]عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۸۳ ح ۶۴۶۷ .
[۹]غرر الحكم : ح ۱۰۳۳۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۲۴ ح ۹۵۴۷ .
[۱۳]ر . ك : ص ۱۳۶ ح ۳۴۷۰ .
[۱۴]ر . ك : ص ۲۱۵ (باب دوم : آفرينش انسان) .
بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت