تاريخ : چهارشنبه 1395/2/22 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 50890
«تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی» و «قرآن‌شناسی در پژوهش‌های غربی» در نمایشگاه کتاب تهران

«تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی» و «قرآن‌شناسی در پژوهش‌های غربی» در نمایشگاه کتاب تهران

دو کتاب تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی و قرآن‌شناسی در پژوهش‌های غربی به کوشش پژوهشکده تفسیر اهل‌بیت(ع) پژوهشگاه قران و حدیث در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

روابط عموی مؤسسه دارالحدیث ـ  محمدعلی طباطبایی، پژوهشگر پژوهشکده تفسیر اهل‌بیت(ع) در گفت و گو باخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: دو کتاب «تفسیر امامیه در پژوهش‎های غربی» و «قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی» همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تهران منتشر و در غرفه موسسه دارالحدیث عرضه شده است.
پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث قم و گردآورنده این دو کتاب افزود: در این دو مجلد، مجموعا ۲۴ مقاله برگزیده از مهم‌ترین مقالات علمی اندیشمندان غربی درباره قرآن و تفسیر امامیه از اوایل قرن بیستم تا سال ۲۰۱۵ میلادی گنجانده شده است.
طباطبایی تصریح کرد: این کتاب‌ها حاصل دو سال کار پژوهشی در پژوهشکده تفسیر اهل‌بیت(ع)، زیر نظر دکتر علی راد است. در این طرح پژوهشی حجم عظیمی از آثار غربیان درباره قرآن‌پژوهی امامیه مورد مطالعه قرار گرفت و مهم‌ترین آنها در قالب این دو جلد کتاب و با همکاری دوازده مترجم از مدرسان دانشگاه و پژوهشگران حوزه مطالعات اسلامی به فارسی ترجمه شد.
طباطبایی افزود: مقالات مرتبط با مباحث تفسیری ۱۴ مقاله به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی هستند که در کتاب «تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی» گرد آمده‌اند. این کتاب شامل مقالاتی از شش قرآن‌پژوه و شیعه‌شناس سرشناس غربی از جمله مِئیر بَر-اَشِر، اندرو ریپین، تاد لاوسن و رابرت گلیو است.
وی ادامه داد: ده مقاله نیز در موضوعاتی مانند مصاحف، قرائات و تحریف از نگاه امامیه در کتاب «قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی» از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و عبری به فارسی ترجمه شده‌اند و این مقالات توسط اندیشمندانی چون جوزف الیاش، پاول زاندر، ویلیام تیسدال و اتان کلبرگ نوشته شده شده‌اند.
وی افزود: در مقالات این مجموعه شاهد طیفی از رویکردها و دیدگاه‌های مختلف محققان غربی درباره جنبه‌های مختلف قرآن‌پژوهی امامیه هستیم که تاریخ تفسیر، روش‌های تفسیر، تحلیل ادبی تفاسیر، مصاحف و قرائات شیعی، و مسئله تحریف از جمله مسائلی هستند که در این دو کتاب از نگاه نویسندگان مختلف مورد بررسی قرار گرفته و آراء مختلفی درباره آنها ابراز شده است.
طباطبایی بیان کرد: به این ترتیب محقق فارسی زبان با مطالعه این مجموعه می‌تواند با آراء مختلف غربیان در موضوعات متعددی که برخی از آن‌ها ذکر شد آشنا شود.
این محقق اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های این مجموعه آن است که ارجاعات دقیق درون متنی و برون متنی فارسی به آن‌ها افزوده شده است. بدین معنا که هرگاه ارجاعی به یکی از مقالات این مجموعه، یا به منبعی دیگر که قبلا به فارسی ترجمه شده باشد، نشانی آن منبع ترجمه شده به فارسی در اختیار خواننده قرار می‌گیرد. علاوه بر اصطلاح‌نامه پایان کتاب، در انتهای هر مقاله نیز توضیحاتی در قالب پانوشت شامل تذکر اشتباهات فاحش نویسندگان، متن عربی آیات و روایات، معادل انگلیسی اصطلاحات مهم و توضیح موارد مبهم در متن آمده است.
وی افزود: «تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی» در ۴۱۶ صفحه و «قرآن‌شناسی امامیه پژوهش های غربی» در ۳۱۱ صفحه به ترتیب با قیمت ۱۸ هزار تومان و ۱۳۵۰۰ تومان در غرفه مؤسسه دارالحدیث در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (سالن ۲، راهروی ۷، غرفۀ ۲۸) عرضه می‌شوند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :