تاريخ : پنج شنبه 1395/2/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 50907
۴ مؤلفه زندگی عزتمندانه در سیره امام سجاد(ع)

۴ مؤلفه زندگی عزتمندانه در سیره امام سجاد(ع)

معاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث گفت: «تواضع، موقعیت‌شناسی در سخن گفتن، احترام به حقوق مردم و رعایت انصاف» از جمله مؤلفه‌هایی هستند که امام زین‌العابدین(ع) برای داشتن یک زندگی عزتمندانه به ما توصیه می‌کند.

حجت‌الاسلام احمد غلامعلیعضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، با اشاره به سیره امام سجاد(ع) یکی از مؤلفه‌هایی که سبب زندگی عزتمندانه می‌شود را انصاف نامید و به خبرنگار آیین اندیشه خبرگزاری فارس گفت: رعایت انصاف سبب می‌شود که زندگی انسان عزتمندانه شود، انصاف یعنی اینکه من خودم را جای دیگری بگذارم، وقتی که دیدم حق با دیگری است، به راحتی بپذیرم که حق با طرف مقابلم است.

وی ادامه داد: یا اینکه جایی که اصلاً دعوایی نیست بلکه همین که من خودم را جای طرف مقابل بگذارم و متوجه مشکلات او شوم و بدانم کجا باید با او همدردی کنم و... . از امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است که ایشان می‌فرمایند: «انَّهُ مَن یُنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِهِ لَم یَزِدهُ اللّه إِلاّ عِزّا»؛ بدانید که هر کس از مردم به انصاف رفتار کند، خداوند بر عزت او بیافزاید.

معاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث عنوان کرد: نکته‌ای که در سیره امام سجاد(ع) وجود دارد و زندگی ما به دور از آن است و به نوعی گرفتار آن هستیم این است که یکی از اصحاب امام سجاد(ع) از بدهکاری‌اش به حضرت زین‌العابدین شکایت کرد و گفت من خیلی بدهی دارم، طلبکارها به در منزل آمده‌اند و اوضاع خوبی ندارم، حضرت تا این سخنان را شنید شروع به گریه کرد، آن فرد به حضرت گفت: برای چه گریه می‌کنید؟ امام جواب دادند؛ مگر نه این است که گریه تنها برای مصیبت‌های بزرگ است، کدام مصیبت از این بزرگتر که انسان، برادر مؤمن خویش را در نیازمندی‌ای ببیند که توان برطرف کردن آن را ندارد و یا گرفتاری‌ای ببیند که توان حل کردنش را ندارد.

وی تصریح کرد: شاید ما نتوانیم فقر را از بین ببریم، اما اینکه بتوانیم خودمان را یک لحظه جای آن فردی که گرفتار فقر است قرار دهیم و با این حرف خودمان آن احساس فقر فرد را کمتر کنیم، خیلی عالی است.

غلامعلی ابراز داشت: وقتی که ما متوجه می‌شویم عزت نفس وابسته به انصاف است، بیاییم خودمان را مرور کنیم و ببینیم تا چه اندازه در زندگی انصاف داریم؛ متأسفانه ما به راحتی مشاغل یکدیگر را سبک می‌شماریم، مثلاً فردی در شهرداری کار می‌کند، می‌گوییم شما چه کار می‌کنید که خیابان‌های ما اینقدر چاله دارد، یا دوست دیگری معلم است، می‌گوییم کاری ندارد که هر روز یک کتاب دستت می‌گیری و ۱۰ سال است که همین کتاب را تدریس می‌کنی! این از کمال بی‌انصافی است.

وی افزود: اگر ما بتوانیم یک مقدار انصاف داشته باشیم، زحمت مأمور شهرداری، گوینده، معلم، پزشک، خانم خانه‌دار و... را متوجه شویم، این می‌شود انصاف. اگر این کار را انجام دهیم، یقین بدانیم که عزیز می‌شویم و زندگی عزتمندانه‌ای خواهیم داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، مؤلفه‌هایی مانند تواضع، موقعیت‌شناسی در سخن گفتن، احترام به حقوق مردم را نیز از دیگر مؤلفه‌های زندگی عزتمندانه در سیره امام زین‌العابدین(ع) برشمرد و گفت: امیدواریم خداوند ما را در زمره با انصاف‌ها قرار دهد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :