تاريخ : پنج شنبه 1395/2/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 50913
«الحیاة» نظیری برای کتاب «الکافی»

«الحیاة» نظیری برای کتاب «الکافی»

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، گفت: کتاب «الحیاة» نشانگر آموزه‌های بلند ثقلین است و می‌توان آن را به گونه‌ای مانند «الکافی» دانست.

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه در نشست نکوداشت کتاب «الحیاة» که در سرای اهل قلم بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، گفت: انتشار کتاب «الحیاة» یکی از اتفاقات مبارک و خوب نشر سال گذشته است، برادران حکیمی مولفان این کتاب به اندازه کافی شناخته شده بوده و بی‌نیاز از توصیف من هستند.
وی افزود: این اثر در رده کتاب‌های روایی اسلامی قرار می‌گیرد، زیرا سبک آن اسلامی، اجتماعی و رویکردش جامعه‌گرا و جامعه‌ساز است و به ارائه راهکار و حل مسایل اجتماعی می‌پردازد.
صالحی با اشاره به عرضه عقلانی دین در قالب روایت اسلامی در این اثر عنوان کرد: این کتاب قابلیت عرضه در سطح جهانی را دارد؛ چرا که برای همه انسان‌ها قابل فهم است و عقل بشر تضادی با آن احساس نمی‌کند، بلکه به ارتباطات عقلانی بین عقل و نقل می‌رسد.
وی با بیان اینکه «الحیاة» حاصل تلاش چهار دهه متوالی مولفان آن است، اظهار کرد: در روزگاری که کتابسازی به فرهنگ‌سوزی تبدیل شده، استاد حکیمی چهاردهه از عمر خود را وقف یک کتاب ارزشمند در حوزه دین و فرهنگ کرده است. کسی که پای کار مانده و در تعریف این کتاب سوخته و ساخته است، از سوی دیگر وسواس در تدوین، نگارش و ترجمه آن به وضوح به چشم می‌خورد.
صالحی حضور پررنگ متن را از ویژگی‌های این اثر عنوان و بیان کرد: حضور متن در آن بیش از حضور مولف به چشم می‌خورد، به این معنی که خواننده با «الحیاة» انس می‌گیرد و حس می‌کند که با قرآن هم‌مرتبت شده است، به همین دلیل این کتاب می‌تواند برای مخاطبانش اطمینان‌بخش باشد.
مهدوی‌راد: «الحیاة» نشانگر آموزه‌های ثقلین است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، پژوهشگر قرآن نیز در ادامه گفت: «الحیاة» با نگارش و انتشار جلد دوازدهم به پایان نرسیده است؛ چرا که هدفش پایان نیافته است. ابعاد گسترده و ژرفای فکری استاد علامه حکیمی را می‌توان در آثارش دید که اثر یادشده نشانگر آموزه‌های بلند ثقلین است و اگر بخواهیم برای آن نظیری معرفی کنیم، مانند کتاب «الکافی» است.
وی افزود: فضای جغرافیایی «الحیاة» متفاوت است و عملاً مولفان آن به جریان فکری اندیشیده‌اند و به مسیر برون‌رفت از گره‌های گوناگون بشری فکر کرده‌اند و از ثقلین جواب گرفته‌اند و اگر از این جهت آن را با حفظ جغرافیای کلامی با «کافی» مقایسه کنیم، خالی از اشکال است.
مهدوی‌راد ادامه داد: «الحیاة» از صحیفه سجادیه مظلومیت‌زدایی کرده و علاوه بر آن از سایر دعاهای ائمه اطهار(ع) نیز در کتابش بهره برده است. این اثر نه حالت مدخلی دارد و نه معجمی است که موضوعی باشد، از این نظر دارای نظام فکری است.
این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دین مجموعه‌ای مربوط به هم است و حقایق آن جزیره‌های به هم ناپیوسته نیست، بلکه مرتبط و منسجم است، از این رو مجلدهای «الحیاة» نیز به همین صورت بوده و سرفصل‌های آن نیز نه از سر ذوق، بلکه حاصل فکر و اندیشه است.
فاطمی: «الحیاة» نویدبخش نگاه جدید به انسان‌شناسی است
سیدمحسن فاطمی، مدرس دانشگاه هاروارد نیز در ادامه درباره نسبت «الحیاة» با علوم انسانی گفت: «الحیاة» را می‌توان پروژه خلاق نامید؛ چرا که مؤلفان آن با تمرکز بر روی روایات به عنوان چهره‌های مانوس به دنبال استنتاج جنبه‌های غیرآشنا هستند. در این اثر نگاه خلاق می‌بینیم که به طرح‌واره‌ای به ظاهر معرّف نگاه می‌کند و در کنار آن که بسیاری سطحی‌نگر هستند، این مولف نگاهی ناب دارد.
وی تصریح کرد: این کتاب دکترین جدیدی را معرفی می‌کند که در حوزه انسان‌شناسی اهمیت دارد و نگاهی را ارائه می‌کند که در سطح معرفت‌شناسی از پایه‌های محکمی برخوردار است. در روزگاری که علوم انسانی از دهه ۸۰ میلادی با چالش مواجه بوده، الحیاة روش جدیدی را برای فهم، شناخت و رشد و بلوغ انسان‌ها ارائه کرده است.
فاطمی ادامه داد: «الحیاة» با بالندگی خود به توانمندی ددینی معتقد است و این نگاه بالنده در آن بسیار مشهود است و از سوی دیگر در مجموعه خود به دنبال پروژه فرهنگ‌سازی است و شیوه ارائه مباحث آن از بعد روانشناسی فرهنگی اهمیت دارد و به صورت عمیق با فهمیدن درون‌مایه‌های روانشناسی فضایی را برای رشد و بلوغ انسانی فراهم می‌کند.
وی در ادامه بیان کرد: «الحیاة» نویدبخش نگاه جدید به انسان‌شناسی است، انسان‌هایی که از حقیقت خود فاصله گرفته‌اند و این موضوع سبب انقطاع آنها از عالم معنا شده است، این اثر به دنیال روشن کردن و بیداری انسان‌ها است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :