خوشنويسي
پيامبرصلي الله عليه وآله :
عَلَيكُم بِحُسنِ الخَطِّ فَإنَّهُ مِن مَفاتِيحِ الرِّزقِ
بر شما باد به زيبايي خط كه از كليدهاي روزي است
الرواشح السماويّه ، ص ۲۰۲
پيامبرصلي الله عليه وآله :
الخَطُّ الحَسَنُ يَزيدُ الحَقَّ وَضَحاً
خط زيبا حق را بيشتر آشكار ميكند
كنزالعمّال ، ح ۲۹۳۰۴
امام علی علیه السلام:
الخَطُّ لِسانُ اليَدِ
خط ، زبانِ دست است
غررالحكم و دررالكلم ، ح ۷۰۶
امام علی علیه السلام:
اِفتَح بَريَةَ قَلمِكَ وَ اسْمِك شَحمَتَهُ و أَيمِنْ قِطَّتَكَ يَجُدْ خَطُّكَ
تراشه قلمت را بشكاف و پره آن را ستبر كن و آن را به جانب راست بُرِش بزن تا خطّت زيبا شود
غررالحكم و دررالكلم ، ح ۲۴۶۵
امام علی علیه السلام:
أَلِقْ دَواتَكَ و أطِلْ جِلفَةَ قَلَمِكَ و فَرِّج بَينَ السُّطورِ و قَرمِطْ بَينَ الحُروفِ فَإنَّ ذلِكَ أجدَرُ بِصَباحَةِ الخَطِّ
دوات خود را ليقه بگذار و نوك قلمت را دراز بتراش و ميان خطها فاصله بگذار و حرفها را نزديك هم بنويس ؛ اين كار باعث زيبايي خط ميشود
ميزان الحكمه ، ح ۴۷۲۹
سخنوري
امام علی علیه السلام:
أحسَنُ الكَلامِ ما زانَهُ حُسنُ النِّظامِ و فَهِمَهُ الخاصُّ وَ العامُّ
بهترين گفتار آن است كه ترتيب نيك ، بدان آراستگي ببخشد و خاص و عام آن را بفهمند
غررالحكم و دررالكلم ، ح ۳۳۰۴
امام علی علیه السلام:
اِحذَر كَلامَ مَن لايَفهَمُ عَنكَ ؛ فَإنَّهُ يُضجِرُكَ
از سخن گفتن با كسي كه گفتارت را نميفهمد بپرهيز ، كه تو را به ستوه ميآورَد
شرح نهج البلاغه ، ابن ابي الحديد ، ج ۲۰ ، ص ۲۸۲
امام علی علیه السلام:
: لاتَتَكَلَّمَنَّ إذا لَم تَجِد لِلكَلامِ مَوقِعاً
وقتي براي گفتار ، زمان مناسبي نميبيني سخن مگو
غررالحكم و دررالكلم ، ح ۱۰۲۷۴
امام علی علیه السلام:
خَيرُ الكَلامِ ما لا يُمِلُّ و لايَقِلُّ
بهترين گفتار آن است كه نه ملال آور باشد و نه نارسا
غررالحكم و دررالكلم ، ح ۴۹۶۹
امام علی علیه السلام:
جَودَةُ الكَلامِ فِي الاِختصارِ
نيكويي گفتار در كوتاه بودن آن است
المواعظ العدديّه ، ص ۵۵
امام علی علیه السلام:
آفَةُ الكَلامِ الإطالَةَ
آفت سخن ، طولاني كردن آن است
غررالحكم و دررالكلم ، ح ۳۹۶۶
امام صادقعليه السلام :
إنَّما سُمِّيَ البَليغُ ؛ لأِنَّهُ يُبلِغُ حاجَتَهُ بِأهوَنِ سَعيِهِ
بليغ از آن جهت بليغ ناميده شد كه خواسته خود را با كمترين تلاش به مخاطب ميرساند
تحف العقول ، ص ۳۵۹
شعر
پيامبرصلي الله عليه وآله :
إنَّ مِنَ الشِّعرِ لَحِكمَةً
برخي از شعرها حكمت است
كتاب من لايحضرهالفقيه ، ج ۴ ، ص ۳۷۹
پيامبرصلي الله عليه وآله:
إنَّ مِنَ الشِّعرِ لَحِكَماً و إنَّ مِنَ البَيانِ لَسِحراً
همانا پارهاي از شعرها حكمت ، و برخي از بيانها سحرآميز است
الأمالي ، صدوق ، ص ۴۹۵
پيامبرصلي الله عليه وآله :
قِيلَ يا رَسولَ اللَّهِصلي الله عليه وآله ماذا تَقولُ فِي الشُّعَراءِ؟ قالَ : إنَّ المُؤمنَ مُجاهِدٌ بِسَيفِهِ و لِسانِهِ
از پيامبر خداصلي الله عليه وآله سؤال شد : درباره شاعران چه ميفرماييد؟ حضرت فرمودند : مؤمن با شمشير و زبانش جهاد ميكند
تفسير نورالثقلين ، ج ۴ ، ص ۷۰
امام علی علیه السلام:
خَيرُ الشِّعرِ ما كانَ مَثَلاً
بهترين شعر ، آن است كه مَثَل شود
شرح نهجالبلاغه ، ابن ابيالحديد ، ج ۲۰ ، ص ۳۳۶
امام صادقعليه السلام :
مَن قالَ فِينا بَيتَ شِعرٍ بَنَي اللَّهُ تَعالي لَهُ بَيتاً فِي الجَنَّةِ
هر كس درباره ما يك بيت شعر بگويد ، خداي بزرگ براي او در بهشت خانهاي ميسازد
عيون أخبار الرضاعليه السلام ، ج ۲ ، ص ۱۵
صداي خوش
پيامبرصلي الله عليه وآله :
حَسِّنُوا القُرآنَ بِأصواتِكُم فَإنَّ الصَّوتَ الحَسَنَ يَزيدُ القُرآنَ حُسناً
قرآن را با صداي خوش بخوانيد كه صداي زيبا ، بر زيبايي قرآن ميافزايد
عيون أخبار الرّضاعليه السلام ، ج ۱ ، ص ۷۴
پيامبرصلي الله عليه وآله:
إنَّ حُسنَ الصَّوتِ زينَةٌ لِلقرآنِ
صداي خوش ، زيور قرآن است
ميزان الحكمه ، ح ۱۶۵۰۷
پيامبرصلي الله عليه وآله:
نِعمَتِ النَّغمَةُ الصَّوتُ الحَسَنُ لِلمَرءِ المُسلِمِ
چه نيك نغمهاي است آواز خوش براي مسلمان
جامع الأحاديث ، ص ۱۲۴
پيامبرصلي الله عليه وآله:
إنَّ مِن أجمَلِ الجَمالِ . . . نَغمَةُ الصَّوتِ الحَسَنِ
از زيباترين زيباييها نغمه آواز خوش است
الكافي ، ج ۲ ، ص ۶۱۵
امام صادقعليه السلام:
ما بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً إلاّ حَسَنَ الصَّوتِ
خداوند هيچ پيامبر را مبعوث نكرد مگر اينكه خوش آواز بود
الكافي ، ج ۲ ، ص ۶۱۶
امام صادقعليه السلام:
كانَ عَليُّ بنُ الحُسَينِعليهما السلام أحسَنَ النّاسِ صَوتاً بِالقُرآنِ . . . و كانَ أبوجَعفَرٍعليه السلام أحَسَنَ النّاسِ صَوتاً
علي بن حسينعليهما السلام خوش صداترينِ مردم در قرائت قرآن بود و امام باقرعليه السلام نيز خوش صداترينِ مردم بود
ميزان الحكمه ، ح ۱۶۵۱۳