مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شناخت نامه نماز
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1393
تعداد جلد : 2
قطع : وزیری
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

شناخت نامه نماز

این اثر تلاشی است برای تبیین جایگاه فریضه بزرگ «نماز» و مسائل مربوط به آن از دیدگاه احادیث شیعه و اهل سنت.

این اثر تلاشی است برای تبیین جایگاه فریضه بزرگ «نماز» و مسائل مربوط به آن از دیدگاه احادیث شیعه و اهل سنت. شناخت نامه نماز بخشی از دانشنامه قرآن و حدیث است که برای پرکردن این خلأ به صورت مستقل نشر یافته است. نویسنده تلاش کرده تا با روشی جدید و نظمی نو و مستند در پرتو هدایت قرآن کریم و احادیث نقل شده به وسیله محدثان شیعه و اهل سنت، اهمیت و فضیلت نماز را به عنوان عبادت پایه و مورد نیاز جامعه، روشن سازد.

کتاب در پانزده فصل سامان یافته است که عناوین اصلی آنها چنین است: تشریع نماز، ویژگی های نماز، حکمت نماز، بر پا داشتن نماز، آثار بر پا کردن نماز، آداب نماز، رازهای نماز، آنچه شایسته نمازگزار نیست، مهم ترین تعقیبات نماز، دعاهای روایت شده پس از نماز، قبول نماز، سیره اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) در نماز، سبُک شمردن نماز، نافله های شبانه روز و برخی نمازهای مستحبّی.

دار الحدیث در سال ۱۳۷۷ ش کتاب دیگری با عنوان الصلاة فی الکتاب والسنّة با ترجمه فارسی چاپ کرده که بخشی از کتاب میزان الحکمة است.

گزیده و ترجمه ها:

گزیده شناخت نامه نماز، محمّد محمّدی ری شهری، قم: دار الحدیث، چاپ سوم، ۱۳۹۴ ش، رقعی، ۳۵۶ ص، فارسی؛

سیمای نماز در قرآن و حدیث، محمّد محمّدی ری شهری، تلخیص: عبد الهادی مسعودی، قم: دارالحدیث، چاپ اوّل، ۱۳۷۷ ش، ۷۸ ص؛

الصلاة فی الکتاب و السنّة، محمّد محمّدی ری شهری، قم: دار الحدیث، چاپ دوم، ۱۳۹۳ ش، وزیری، ۵۲۴ ص، عربی.

پيش گفتار

... كتابى كه هم اكنون فراروى شما خوانندگان گرامى قرار دارد، محصول تلاشى جمعى در «پژوهشكده علوم و معارف حديث» و در واقع ، مَدخل «الصلاة (نماز)» از دانش نامه قرآن و حديث است كه به صورت مستقل ، منتشر مى شود .[۱]

متن آيات و احاديث اين كتاب، با همكارى فاضل گران قدر جناب آقاى مرتضى خوش نصيب، گردآورى و توسط اين جانب تنظيم گرديد. از ايشان و ديگر همكارانى كه در ساماندهى اين اثر سهيم اند، بويژه استاد ارجمند جناب آقاى عبد الهادى مسعودى - كه افزون بر همكارى در نگارش شمارى از تحليل ها، با ترجمه روان و زيباى خود، فهم آيات و احاديث اين مجموعه را براى پارسى زبانان ميسّر ساخت - ، صميمانه سپاس گزارم و از خداوند سبحان، براى همه آنان، پاداشى فراوان و در خور فضل و كرامتش، مسئلت دارم.

ربّنا! تقبّل منّا؛ إنك أنت السميع العليم.

محمّد محمّدى رى شهرى

۱۵ / ۱ / ۱۳۹۱

دهم جمادى اوّل ۱۴۳۳


[۱]گفتنى است كه مَدخل «اذان» نيز پيش از اين ، هم به صورت مستقل و هم در جلد دوم دانش نامه قرآن و حديث ، منتشر شده است .