تاريخ : پنج شنبه 1395/2/30 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 51157
نرم‌افزار کتابخانه رجالی شیعه تولید می‌شود

نرم‌افزار کتابخانه رجالی شیعه تولید می‌شود

رئیس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور) از ایجاد تحول تا ۵ سال آینده در حدیث‌پژوهی و همچنین تولید نرم‌افزار کتابخانه رجالی شیعه شامل ۹۸ عنوان کتاب در ۲۷۳ جلد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، رئیس مرکز کامپیوتری نور عصر امروز ۲۹ اردیبهشت ماه در اختتامیه اولین جشنواره شیخ کلینی در قم گفت: مرکز نور بیش از ۲۰ سال است در حوزه حدیث فعالیت داشته است و از جمله برنامه های اخیر آن جامع الاحادیث ۳,۵ که گامی برای جمع کردن همه احادیث شیعه در همه کتب در یک مجموعه است همچنین ۴۱۴ هزار حدیث در پایگاه اینترنتی حدیثی که ایجاد کرده ایم بارگذاری شده است.

وی عنوان کرد: معجم موضوعی وسایل الشیعه و بحارالانوار از دیگر کارهایی است که توسط این مرکز صورت گرفته و اخیرا محصولی در حال نشر است که ۲۰ عنوان منابع حدیثی شیعه و سنی را در کنار هم عرضه کرده تا روایات مشترک قابل قیاس و تطبیق باشد یعنی اگر در کافی حدیثی بود بتوانیم مشابه آن را در مسانید اهل سنت هم بیابیم که به عنوان مسانید فریقین عرشده شده است.

شهریاری بیان کرد: درصدد هستیم همه منابع حدیثی شیعه و سنی را در یکجا تا عصر غیبت تولید کنیم و اسناد و مدارکی ایجاد شود که تاکنون در دسترس محققان نبوده و تا ۵ سال آینده تحول جدیدی در این زمینه ایجاد شود.

وی افزود: تاکنون دو اثر رجالی که امکان ارزیابی الکترونیکی حدیث را فراهم می کند عرضه شده که یکی نرم افزار درایه و دیگری رجال شیخ صدوق بوده است و بنا داریم کتابخانه رجالی شیعه را نیز تولید و به محققان عرضه کنیم.

رئیس مرکز نور عنوان کرد: از جمله ویژگی های مرکز نور ایجاد امکان شناسایی احادیث مشابه و تقلیل مثلا بیش از ۴۰۰ هزار حدیث به نصف این مجموعه است همچنین برنامه های شخصیت محور از دیگر کارهایی است که مورد اهتمام مرکز قرار دارد.

شهریاری بیان کرد: در کشورهای غربی درباره شخصیت ها آثار زیادی تولید می شود ولی ما کمتر به این مسئله توجه داریم ولی مرکز بنا دارد آثاری شخصیت محور را مانند شیخ صدوق و کلینی و حر عاملی و بزرگان دیگر را تولید و دردسترس قرار دهد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :