مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : غنچه های شرم (نگاهی نو به مفهوم حیا)
پديدآورنده : عباس پسندیده
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1394
تعداد صفحه : 144
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

غنچه های شرم (نگاهی نو به مفهوم حیا)

این پژوهش به مسئله حیا به عنوان یکی از ویژگی های اسلامی که در دنیای مدرن به فراموشی سپرده شده است، می پردازد.

این پژوهش به مسئله حیا به عنوان یکی از ویژگی های اسلامی که در دنیای مدرن به فراموشی سپرده شده است، می پردازد. کتاب از چهار بخش تشکیل شده است: ۱. ماهیت حیا؛ ۲. قلمرو حیا؛ ۳. پدیده کم رویی؛ ۴. پدیده بی حیایی.

پيش گفتار

حيا نه تنها از تكاليف اخلاقى دين ، كه از ضرورت هاى زندگى موفّق است . غريبه بودن اين ويژگى در ميان نوجوانان و جوانان ، به جهت ناشناخته بودن آن است . كتاب پژوهشى در فرهنگ حيا ، تلاشى براى پر كردن اين خلأ و بازشناساندن اين مفهوم كليدى بود . استقبال از اين كتاب نشان داد كه جامعه، تشنه تبيين هاى كارآمد و روزآمد از چنين مفاهيمى است . از آن جا كه كتاب ياد شده نتيجه مجموعه تحقيق هاى انجام شده در اين موضوع بود ، ضرورت ارائه اثرى خلاصه و ساده براى نسل جوان احساس شد و اين واحد را بر آن داشت تا در اين زمينه ، دست به كار شود . اينك ، گزيده كتاب پژوهشى در فرهنگ حيا ، به غنچه هاى نوشكفته زندگى تقديم مى شود . به اميد آن كه اين اثر بتواند با ارائه اطلاعات لازم در اين زمينه ، مفهوم حيا را بازسازى كند و نقش مثبت آن در زندگى روشن سازد تا در پناه آن ، امنيّت و آسايش خاطر تأمين گردد .

در پايان ، از جناب حجة الاسلام آقاى احمد غلامعلى كه زحمت بازبينى و ارزيابى اين اثر را بر عهده گرفت ، صميمانه سپاس گزارى مى شود . همچنين از گروه تدوين دانشنامه هاى حديثى كه منابع دينى اين پژوهش را در اختيار اين واحد قرار دادند ، تشكر مى كنيم .

واحد حديث و علوم روان شناسى

پژوهشكده علوم و معارف حديث