مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : آه سرد (بررسی حسرت در قرآن و حدیث)
پديدآورنده : محمد علی سروش
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1386
تعداد صفحه : 180
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

آه سرد (بررسی حسرت در قرآن و حدیث)

این اثر، با نگاهی ویژه به یکی از هیجان های رایج (حسرت) در میان انسان ها می پردازد و با بازخوانی این مفهوم، آن را در میان متون دینی (قرآن و حدیث) نیز جستجو می کند.

این اثر، با نگاهی ویژه به یکی از هیجان های رایج (حسرت) در میان انسان ها می پردازد و با بازخوانی این مفهوم، آن را در میان متون دینی (قرآن و حدیث) نیز جستجو می کند. کتاب از چهار فصل تشکیل شده است: ۱. کلیاتی درباره حسرت؛ ۲. نشانه ها و موضوعات حسرت؛ ۳. پیامدها و عوامل حسرت؛ ۴. روش شناسی درمان حسرت.

درآمد

اهمّيت و نقش هيجانات و مديريت آنها در سلامت و شادابى ذهن و روان انسان ، به اندازه اى است كه موجب شده كه اين بُعد از وجود انسان ، مورد توجّه حكيمان و عالمان علم النفس و نيز روان شناسان و روانْ تحليل گران قرار گيرد و در مورد ماهيت، ريشه ، نمود ، آثار و جايگاه آنها به بحث و بررسى بنشينند و مباحث فراوانى را ارائه نمايند.

يكى از هيجاناتى كه اخيرا محور توجّه روان شناسان قرار گرفته ، «حسرت» است. اين موضوع، به رغم برخوردارى از اهميت لازم، در متون اسلامى و علمى ما كار كمترى در مورد آن ، صورت گرفته است. آنچه پيش رو داريد ، حاصل تلاش پژوهشى است كه پيرامون حسرت ، صورت گرفته است .

مزاياى اين تحقيق ، عبارت اند از:

۱ . ذكر متن آيات و روايات ، همراه با ترجمه آنها تا محتوا ، مستدل گردد و بهره ورى از كتاب ، همگانى تر شود ؛

۲ . ذكر سند و منبع براى هر يك از آيات و روايات ، تا براى عموم مردم ، قابل استفاده گردد ؛

۳ . ذكر نكات تفسيرى، اخلاقى و روان شناختى ، به تناسب هر بحث ؛

۴ . ذكر داستان هاى عبرت آموز و اشعار مناسب، جهت مصداقى شدن مفاهيم و شفاف تر شدن آنها ؛

۵ . ارائه بحث به صورت كتابى مستقل ، با رعايت جامعيت نسبى و رعايت اختصار.

در پايان ، ضمن قدردانى از تلاش و مساعدت صميمانه و خالصانه جناب حجة الاسلام والمسلمين پسنديده و همه عزيزانى كه در پژوهشكده علوم و معارف حديث در فراهم آوردن اين اثر ، مرا يارى كرده اند ، توفيق همگان را در ارائه خدمت بيشتر به قرآن و عترت خواستارم.