مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تربیت جنسی (مبانی، اصول و روش ها از منظر قرآن و حدیث)
پديدآورنده : علی نقی فقیهی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : یازدهم
تاریخ انتشار : 1394
تعداد صفحه : 456
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

تربیت جنسی (مبانی، اصول و روش ها از منظر قرآن و حدیث)

در این کتاب، با تحقیق در آیات و روایات، اهداف، مبانی، اصول و روش های تربیت جنسی استخراج و تبیین شده است.

در این کتاب، با تحقیق در آیات و روایات، اهداف، مبانی، اصول و روش های تربیت جنسی استخراج و تبیین شده است. در این کتاب معیارهای رفتارهای به هنجار جنسی و تمایز آن از رفتارهای ناهنجار و نمونه های فراوانی از این گونه رفتارها مورد بررسی قرار می گیرد. کتاب در سه بخش کلّی تدوین شده است.

در بخش اوّل به مبانی تربیت جنسی می پردازد. بخش دوم به شیوه های آموزش و تربیت جنسی اختصاص دارد. بخش پایانی نیز به رفتارهای ناهنجار جنسی می پردازد.

مقدّمه

بشر با همه پيشرفت خود در علوم، صنايع و فنّاورى ، گرفتار بحران ها و نابه سامانى هاى فراوانى در زمينه تعليم و تربيت و بويژه در آموزش و تربيت جنسى است. نداشتن جهان بينى درست و فقدان نظام تربيتى مبتنى بر مبناى نظرى وحْيانى و داشتن ديد صرفاً مادى (فيزيولوژيك) به تربيت جنسى و غفلت از جنبه هاى روانى، معنوى، اخلاقى و اجتماعى آن، باعث شده است كه بشر در اين بحران، همچنان غوطه ور باشد و نه تنها پيشرفت نكند ، بلكه در مراحلى ، تنزّل نيز يابد.

در تربيت جنسى (همانند كلّ تعليم و تربيت) ، به ارائه يك بينش كلّى حاكم بر همه رفتارها و بايدها و نبايدهاى آموزشى و تربيتى ، نياز است ، به گونه اى كه بين آنها، نوعى ارتباط، انسجام، نظم و هماهنگى ايجاد كند. اين بينش ، بنا به ماهيت خود، از منشئى فراتر از تجربه و ديد صرفاً مادى ، سرچشمه مى گيرد؛ زيرا تجربه ، اساساً «جزء نگر» است ؛ ولى بينش ، مى بايد نظرگاهى «كل نگر» داشته باشد و از مقامى والاتر بر انسان، رفتارها، آموزش ها و تربيت هاى او نظاره كند. اين ، خلأ بزرگى است كه در تعليم و تربيت امروز احساس مى شود و بايد با روى آوردن به وحى و با اتّكاى به بينش كلّىِ برگرفته شده از آن، به نظامى نو در تعليم و تربيت (بويژه در تربيت جنسى) دست يافت.

از سوى ديگر ، گرچه امروزه در بحث تربيت ، به پرورش استعدادهاى طبيعى انسانى تأكيد مى شود، و گفته مى شود كه بايد استعداد و غريزه جنسى ، شكوفا شود ، ولى با اين حال ، غريزه جنسى انسان ، همانند غريزه جنسى حيوان تلقّى مى شود . تربيت جنسى آدمى ، به معناى رهايى از هرگونه جهت دهى و نظام بخشى به آن ، تفسير شده ، باعث مى گردد كه جهت دهى غريزه جنسى در قالب ضوابط اجتماعى، عفّت، تقوا، روابط انسانى، و اخلاقى منافى با آزادى و آرامش روحى افراد دانسته شود و عامل بسيارى از بيمارى هاى روانى، از جمله كينه ها و عداوت ها شمرده شود ، در حالى كه بر عكس، اين گونه تفسير از پرورش غريزه جنسى و در حقيقت ، منضبط تربيت نكردن اين استعداد بشرى، باعث شده است كه جامعه بشرى را پيامدهاى منفى اى چون : شهوت پرستى، بى بندوبارى اخلاقى، شانه خالى كردن بسيارى از جوان ها از تشكيل خانواده، بروز اميال كاذب بين دختران و پسران، و افزايش آشفتگى روحى در بين زنان و مردان، فرا گيرد.

علّت اين تجربه ناموفّق بشر، فاصله گرفتن از آموزش هاى وحيانى و تكيه بر برخى از نظريه هاى مبتنى بر هواهاى نفسانى است. بازگشت به آموزه هاى روان شناختىِ وحيانى و دستيابى به كيفيت استعدادهاى مختلف انسانى و روابط اين استعدادها و پى بردن به اصول و روش هاى تربيتى (از جمله تربيت جنسى اى كه از متون دينى گرفته شده) ، مى تواند بشر را در پرورش استعدادهاى جنسى طبيعى كمك كند تا شاهد آن عوارض نباشد ؛ بلكه اهداف عالى تربيت جنسى انسانْ تحقّق يابد.

از جمله آموزه هاى وحيانى، تعليمات دين مبين اسلام است كه آيين درست زندگى و چگونگى تربيت را به مردم آموخته و تربيت جنسى را به عنوان بخشى از نظام تعليم و تربيت ، مورد توجّه قرار داده است. در قرآن و روايات و به تبع آن ، در كتاب هاى فقهى (بحث نكاح) و كتاب هاى اخلاقى، به صورت مستقيم و غير مستقيم ، به مسائل تربيت جنسى در دوره هاى مختلف كودكى، نوجوانى و جوانى و نقش خانواده در اين زمينه ، پرداخته شده است. طرح مسائل تربيت جنسى در اين منابع ، به صورت پراكنده است.

در اين كتاب ، با مطالعه و تحقيق در آيات و روايات ، اهداف ، مبانى ، اصول و روش هاى تربيت جنسى مبتنى بر آن مبانى و اصول، استخراج و تبيين مى شود. همچنين معيارهاى رفتارهاى به هنجار جنسى و تمايز آن از رفتارهاى نابه هنجار جنسى و نمونه هاى فراوانى از اين گونه رفتارها مورد بررسى قرار مى گيرد.

لازم به يادآورى است كه اين اثر ، با كمك هاى علمى و مالى «پژوهشكده علوم و معارف حديث» فراهم آمده است . از همه عزيزان دست اندركار در اين پژوهشكده ، بويژه حجج اسلام آقايان عباس پسنديده ، محمّد كاظم رحمان ستايش و حمزه عبدى ، كمال تشكر را دارم . همچنين از همكارانم در «مؤسسه مطالعاتى مشاوره اسلامى» بخصوص حجة الإسلام آقاى محمّد مردى و خانم زهرا موسوى كه در فيش بردارى و پيش نويس برخى فصل ها با اين جانب همكارى كرده اند ، قدردانى مى نمايم و نيز از خانم ها فاطمه رفيعى و زهره حُججى كه حروفچينى و نمونه خوانى كتاب را پيش از داورى ها ، بر عهده داشته اند ، تشكّر مى كنم .

والحمد للّه اوّلاً و آخرا و الصلاة على سيّدنا محمّد وآله!

على نقى فقيهى

تيرماه ۱۳۸۶