مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : لذّت و شادکامی (درآمدی بر لذت از دیدگاه اسلام با رویکرد روان شناسی مثبت گرا)
پديدآورنده : مهدی عباسی
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1391
تعداد صفحه : 184
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

لذّت و شادکامی (درآمدی بر لذت از دیدگاه اسلام با رویکرد روان شناسی مثبت گرا)

مسئله لذت یکی از ابعاد موضوع شادکامی است که در این کتاب واکاوی شده تا جایگاه آن از دیدگاه اسلام و نقش آن در شادکامی مشخص گردد.

مسئله لذت یکی از ابعاد موضوع شادکامی است که در این کتاب واکاوی شده تا جایگاه آن از دیدگاه اسلام و نقش آن در شادکامی مشخص گردد. در این پژوهش، تا حدودی تفاوت میان دیدگاه اسلام با روان شناسی مثبت گرا نیز مشخص می شود. کتاب در پنج فصل سامان یافته است: ۱. ماهیّت لذت؛ ۲.جایگاه لذّت جویی در حیات انسان؛ ۳. جایگاه لذّتها در سعادت انسان؛ ۴.ارزش یابی لذّت جویی؛ ۵. لذّت رانی، پیامدها و ملاکها.

مقدّمه

متون دینی (قرآن و حدیث) که از منبع وحی سرچشمه می گیرند، بر پایۀ یک انسان شناسی دقیق و مطابق واقع، قرار دارند. این حقیقت، قابلیت بسیار بالایی به متون دینی برای تولید علم و نظریه پردازی می دهد. پژوهش های روان شناختی در متون دینی، اگر به صورت روشمندانه و عالمانه صورت پذیرند و از التقاط و اهمال کاری به دور باشند، می توانند به شکل گیری دانش روان شناسی اسلامی کمک کنند. آنچه مهم است، این که باید این حقیقت را باور داشت و بر اساس آن عمل نمود. امروزه با رویکرد مجدّد روان شناسان به دین و با ظهور روان شناسان مثبت گرا، این امر بر بسیاری از دیرباوران نیز روشن شده است.

گروه روان شناسی اسلامیِ دار الحدیث، با اعتقاد به ظرفیت بالای متون دینی در حوزۀ روان شناسی، رسالت خود را بر شناسایی، تبیین و عرضۀ آموزه های روان شناختیِ اسلام قرار داده است. مسئلۀ «لذّت» یکی از ابعادِ موضوع پُردامنۀ «شادکامی» است که در این نوشتار، پژوهش گردید تا جایگاه لذّت از دیدگاه اسلام و نقش آن در شادکامی مشخّص گردد. با این پژوهش، تا حدودی تفاوت میان دیدگاه اسلام با روان شناسی مثبت گرا نیز مشخّص می شود. پژوهشگر این نوشتار، جناب حجّة -الإسلام مهدی عبّاسی، ضمن دقّت و پشتکار خود، تلاش نموده است تا روش بررسی خود را نیز تا حدودی بیان نماید. از پژوهشگر محترم و همچنین از جناب آقای دکتر محمود گلزاری که ارزیابی این پژوهش را بر عهده داشته اند، صمیمانه سپاس گزاریم. از عموم پژوهشگران و اساتید محترم درخواست می کنیم که با ارائۀ نظارت و راه نمایی های خود، این گروه را در انجام مسئولیتش یاری دهند.

گروه روان شناسی اسلامی

پژوهشکدۀ اخلاق و علوم رفتاری

دار الحدیث