مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : درآمدی بر پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اسلامی
پديدآورنده : عباس پسندیده
پديدآورنده : محمدرضا کیومرثی اسکویی
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1393
تعداد صفحه : 248
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

درآمدی بر پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اسلامی

رویکردی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته، شناسایی علل و عوامل اعتیاد و سپس یافتن دیدگاه اسلام درباره پیشگیری از آن است.

در منابع اسلامی، آموزه هایی که اختصاصاً درباره اعتیاد صادر شده باشند، فراوان نیستند؛ این آموزه ها هر چند در حدّ خود کارایی دارند، اما جواب پدیده پیچیده اعتیاد را نمی دهند. رویکردی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته، شناسایی علل و عوامل اعتیاد و سپس یافتن دیدگاه اسلام درباره پیشگیری از آن است. مطالب کتاب در هفت فصل تدوین شده است که عبارت اند از: ۱. لذت جویی و اعتیاد؛ ۲. نارضایتی و اعتیاد؛ ۳. بی تابی و اعتیاد؛ ۴. ناسپاسی و اعتیاد؛ ۵. نشاط جویی و اعتیاد؛ ۶. زیاده خواهی و اعتیاد؛ ۷. ناخویشتن داری و اعتیاد.

مقدمة «پژوهشکده اخلاق و علوم انسانی»

در همایش «اسلام و آسیب های اجتماعی» ـ  که به همّت سازمان بهزیستی کشور برگزار گردید ـ ، مسئولیت استخراج دیدگاه های اسلامی در نُه موضوع، به مؤسّسه  دار الحدیث (پژوهشگاه قرآن و حدیث / پژوهشکدة اخلاق و علوم انسانی) واگذار گردید. یکی از پرسش هایی که پیش روی پژوهشگران قرار گرفت، مسئلة اعتیاد و راه های پیشگیری از آن بود. پژوهش در این گونه موضوعات، روش خاص خود را می طلبد. پس از تعیین روش پژوهش، کار مطالعه بر روی منابع اسلامی آغاز و راه کارهای اسلامی آن استخراج شد و در همایش ارائه گردید. محصول پژوهش در آن مقطع، بر اساس توافق به عمل آمده، صرفاً به شکل مجموعه ای از متون اسلامی ارائه گردید. پس از آن، مسئولان محترم سازمان بهزیستی کشور، به جهت اهمیت موضوع، درخواست تدوین اثری را داشتند که به شکلی علمی و منسجم، به تبیین دیدگاه اسلام در این زمینه بپردازد. آنچه پیش روی شماست، حاصل این توافق و ادامة پژوهش های اسلامی در این حوزه است. در این اثر، پس از سبب شناسی اعتیاد، راه کارهای اسلامی پیشگیری از آن ارائه شده است.

مسئولیت تدوین این اثر، به دو تن از پژوهشگران گروه روان شناسی، آقایان حجة الاسلام محمّدرضا کیومرثی و حجة الاسلام دکتر عبّاس پسندیده واگذار شد که بدین وسیله از آنان تشکّر می شود. همچنین از کلیه مسئولان و کارکنان سازمان بهزیستی که در به ثمر نشستن این کتاب نقش داشتند، بویژه آقایان دکتر هاشمی، ریاست محترم سازمان، دکتر اقطار، دکتر نظمْ دِه و دکتر براتی تشکر می کنیم. همچنین از کلیة همکاران خود در بخش های مختلف مؤسّسة دار الحدیث که در آماده سازی این اثر نقش داشتند، تشکّر می کنیم.

گروه روان شناسی اسلامی

پژوهشکدة اخلاق و علوم انسانی