نام های مادر امام مهدی(ع)

پرسش :

از مادر امام مهدی(ع) با چه نام هایی یاد شده است؟



پاسخ :

مادر بزرگوار امام مهدى(ع) با نام هاى نرجس،[۱]سوسن،[۲]صيقل[۳](/ صقيل) ،[۴]ريحانه،[۵]مريم ،[۶]حكيمه[۷]و مَليكه ياد شده است[۸]كه نرجس، مشهورترينِ آنهاست و در متون متعدّدى گزارش شده است. بسيارى از اين الفاظ مى توانند ناظر به القابى باشند كه ايشان به افتخار زادن امام مهدى(ع) بِدان متصف شده است، نه آن كه دقيقاً مطابق اصطلاح، «اسم» باشند (يعنى همه آنها «اسم» مصطلح نيستند).

صيقل يا صقيل، وصفى است كه به سبب وجود نور امام مهدى(ع) در وجود او يا به سبب درخشندگى و نورانى بودن چهره، بِدان متّصف شده است.

مَليكه نيز مى تواند وصفى باشد كه بر اساس اين كه ملك زاده رومى بوده، بدو داده شده است. در برخى از گزارش ها، مليكه نام او قبل از اسارت شمرده شده است[۹]كه در صورت پذيرش اين گزارش ها بايد گفت : مليكه ترجمه عربى نام اصلى او بوده است؛ چون مليكه واژه اى عربى است، در حالى كه خاندان او به زبان رومى سخن مى گفته اند. اين نام، همچنين مى تواند مُعرّبِ نام رومى «مِليكا» باشد.

حكيمه نيز اشاره به كمال ذكاوت و عقل و درايت است و بانوان صاحب شخصيت و داراى عقل و رأى و نظر و كرامت را عقيله و حكيمه مى نامند.

سوسن، ريحانه و مريم، از نام هايى هستند كه به وصف خاصّى اشاره ندارند و مى توانند نام اصلى تلقّى شوند، چنان كه هر سه و همچنين نرجس، نام گل هستند. اين متون اگر اشاره به نام ديگر نرجس خاتون داشته باشند، مقبول اند وگر نه با متون قبل، معارض خواهند بود .

گفتنى است با وجود آن كه مطابق با رسم اعراب ، مردان و زنان معمولاً كنيه نيز داشته اند، امّا كنيه خاصّى براى نرجس ذكر نشده و تنها در برخى متون، وى با وصف «اُمّ القائم» توصيف گرديده، كه بيش از آن كه اشاره به كنيه باشد، ناظر به توصيف ايشان به عنوان مادر امام مهدى(ع) است .


[۱]. در تاريخ قم، «نرگس» آمده است. (ر . ك : ص ۱۷۰ ح ۳۰۸ - ۳۱۰ و ص ۱۷۲ ح ۳۱۲ و ۳۱۴ و ص ۱۷۴ ح ۳۱۵ و ۳۱۷ و كمال الدين : ص ۴۲۴ ح ۱ و ص ۴۲۶ ح ۲ و ص ۴۳۲ ح ۱۲ و الغيبة ، طوسى : ص ۲۳۹ ح ۲۰۷ و مجموعة نفيسة (تاريخ الأئمّة) : ص ۶۲ و ۴۴ (تاريخ مواليد الأئمّة) و دلائل الإمامة : ص ۴۹۹ ح ۴۹۰ و إعلام الورى  : ج ۲ ص ۲۱۵ و روضة الواعظين : ص ۲۹۲) .

[۲]. ر . ك : ص ۱۷۲ ح ۳۱۲ و ص ۱۷۴ ح ۳۱۵ و الغيبة ، طوسى : ص ۲۳۵ ح ۲۰۴ و مجموعة نفيسة (تاريخ الأئمة) : ص ۲۶ و(تاريخ مواليد الأئمة): ص ۴۴ و روضة الواعظين : ص ۲۹۲ .

[۳]. مجموعة نفيسة (تاريخ مواليد الأئمّة) : ص ۴۴ ، روضة الواعظين : ص ۲۹۲ .

[۴]. ر . ك : ص ۱۷۰ ح ۳۱۱ - ۳۱۵ و ص ۳۴۱ ح ۴۲۶ و همين دانش نامه: ج ۵ ص ۳۰ ح ۷۷۸ و ص ۵۱ ح ۷۸۸ و كمال الدين : ص ۴۷۴ ح ۲۵ و الغيبة ، طوسى : ص ۲۷۲ ح ۲۳۷ و دلائل الإمامة : ص ۴۲۴ .

[۵]. ر . ك : ص ۱۷۴ ح ۳۱۵ و روضة الواعظين : ص ۲۹۲ .

[۶]. ر . ك : ص ۱۷۲ ح ۳۱۴ .

[۷]. ر . ك : ص ۱۷۲ ح ۳۱۲ و ۳۱۳ و ص ۱۷۴ ح ۳۱۶ و مجموعة نفيسة (تاريخ الأئمّة) : ص ۲۶ .

[۸]. ر . ك : ص ۱۷۴ ح ۳۱۷ و ص ۱۷۸ ح ۳۲۳. برخى منابع اهل سنّت، نام مادر ايشان را «خمط» ذكر كرده اند (وفيات الأعيان: ج ۴ ص ۷۶)؛ ولى در منابع شيعى، پشتوانه اى براى آن يافت نشد .

[۹]ر.ك: ص ۱۷۸ ح ۳۲۳. در دلائل الإمامة (ص ۴۹۳ ح ۴۸۸) آمده است: من مليكه ، دختر يسوعان بن



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت