فهرست اجمالى علائم ظهور
پرسش :
فهرستی از علائم ظهور را بیان کنید.
پاسخ :
در اين جا فهرستى را كه شيخ مفيد در كتاب الإرشاد آورده، به همان ترتيب ذكر مى كنيم ؛ علامت هايى كه در ميراث حديثى و تاريخى سده چهارم هجرى وجود داشته و عالم فرهيخته و نقّادى همچون شيخ مفيد، آنها را جمع آورى و گزارش كرده است:
۱. اختلاف بنى عبّاس در حكومت .
۲. گرفتن خورشيد در نيمه ماه رمضان و گرفتن ماه در آخر آن بر خلاف معمول .
۳. فرو رفتن زمينى در مغرب و فرو رفتن زمينى در مشرق .
۴. را كد ماندن (عدم حركت) خورشيد از ظهر تا عصر .
۵. طلوع خورشيد از مغرب .
۶. بريده شدن سر مردى هاشمى بين ركن و مقام .
۷. خرابىِ ديوارهاى مسجد كوفه .
۸. آمدن پرچم هاى سياه از سمت خراسان .
۹. ظهور مغربى در مصر و تسلّط او بر شامات .
۱۰. استقرار تركان در جزيره (بين دجله و فرات) .
۱۱. فرود آمدن روميان در رمله .
۱۲. طلوع ستاره اى در مشرق كه مانند ماه نور مى دهد و سپس هلالى شكل مى شود .
۱۳. آشكار شدن سرخى در آسمان .
۱۴. آتشى كه به طور عمودى در مشرق ظاهر مى شود و سه يا هفت روز در آسمان مى ماند.
۱۵. آزادى عرب و تسلّط بر شهرها و خارج شدن از حاكميت عجم ها .
۱۶. كشته شدن فرمان رواى مصر به دست مصريان .
۱۷. خرابىِ شام و ظهور پرچم هاى سه گانه در آن .
۱۸. ورود پرچم هاى قيس و عرب به مصر و پرچم هاى كنده به خراسان .
۱۹. ورود لشكرى از سمت مغرب تا آستانه حيره .
۲۰. آمدن پرچم هاى سياه از مشرق همانند آن .
۲۱. شكاف در رودخانه فرات و جارى شدن آب در كوچه هاى كوفه .
۲۲. خروج شصت دروغگوى مدّعى نبوت .
۲۳. خروج دوازده نفر از فرزندان ابوطالب كه ادّعاى امامت دارند .
۲۴. سوزاندن يكى از بزرگان بنى عبّاس بين جلولاء و خانقين .
۲۵. ساخته شدن پلى در بغداد نزديكى كرخ .
۲۶. بادى سياه و زلزله اى در بغداد .
۲۷. ترسى كه همه مردم عراق را فرا مى گيرد .
۲۸. مرگى وحشتناك در عراق .
۲۹. مرگ و مير و قحطى .
۳۰. هجوم ملخ ها .
۳۱. كمىِ محصول .
۳۲. نزاع دو گروه از عجم و خونريزى فراوان ميان آنان .
۳۳. خارج شدن بندگان از اطاعت صاحبان خود و كشتن آنان .
۳۴. تبديل شدن گروهى از بدعت گزاران به بوزينه و خوك .
۳۵. تسلّط بندگان بر شهرهاى بزرگ .
۳۶. آشكار شدن صورت و دستى از آسمان .
۳۷. برگشت برخى مردگان به دنيا.
۳۸. باران هاى پياپى.
آنچه را كه شيخ مفيد بيان كرده، نمى توان قطعى دانست و با وجود مقام و عظمتى كه اين عالم بزرگ شيعه دارد، به نظر مى رسد دورانى كه اين مطالب و اخبار در آن بيان مى شده و شهرت داشته، در نقل آنها حتّى براى اين عالم كم نظير اماميه، تأثيرگذار بوده است. ايشان گفته است كه اين موارد را از كتب قبل از خود جمع كرده و در نهايت، با نوشتن عبارت «واللَّه أعلم»، ترديد خود را نسبت به برخى از علائم، بيان كرده است.[۱]
[۱]الإرشاد: ج ۲ ص ۳۶۸ - ۳۷۰.
بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت