آزردن - صفحه 26

86

الأرضُ

الكتاب:

وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاهَا * أَخْرَجَ مِنْهَا مَآءَهَا وَ مَرْعَاهَا » . ۱

اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَىْ ءٍ قَدِيرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَىْ ءٍ عِلْمَا » . ۲

أَلْقَى فِى الْأَرْضِ رَوَاسِىَ أَن تَمِيدَ بِكُمْ » ۳ . ۴

الحديث:

۴۹۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ مِن خُطبِةٍ يَصِفُ فيها قُدرَةَ اللّهِ جلّ وَ عَلا ـ: أنشَأ الأرضَ فَأمسَكَها مِن غَيرِ اشْتِغالٍ، وَ أرسَاها علَى غَيرِ قَرَارٍ، وَ أقَامَها بغيرِ قَوَائِمَ، وَ رَفعَها بِغَيرِ دَعائِمَ، وَ حَصّنَها مِن الأوَدِ و الإعْوِجاجِ، وَ مَنَعها مِن التَّهافُتِ و الإنفِراجِ، أرسَى أوْتادَها، وَ ضَرَبَ أسْدَادَها ، و اسْتَفَاضَ عُيونَها ، و خَدَّ أوْدِيتَها، فَلم يَهِن ما بَنَاهُ، و لا ضَعُفَ ما قَوَّاهُ . ۵

86

زمين

قرآن:

«و بعد از آن زمين را گستراند . از آن آب و چراگاه بيرون آورد» .

«خداوند ، كسى است كه هفت آسمان را آفريده است و از زمين نيز همانند آن را ، فرمان او از ميان آنها نازل مى گردد تا بدانيد كه خداوند بر هر كارى توانا است ، و اينكه خداوند بر هر چيز احاطه علمى دارد» .

«در زمين كوهها بيفكند تا شما را نجنباند».

حديث:

۴۹۴.امام على عليه السلامـ در خطبه اى كه قدرت خداوند را توصيف نموده ـفرمود : زمين را ايجاد كرد ، و آن را بدون درد سر نگاه داشت و آن را بر جايى بدون آرامش استوار كرد ، و بدون پايه برپا داشت ، و بى هيچ ستونى آن را برافراشت ، و آن را از كجى نگاه داشت ، و آن را از افتادن و شكافته شدن باز داشت . ميخهاى آن را محكم و سدّهايش را نصب كرد و چشمه هايش را جارى ساخت و رودبارهايش را شكافت . پس آنچه ساخت ، سست نشد و آنچه را نيرومند كرد ، ضعيف نگشت .

1.النازعات: ۲۷ ـ ۳۱.

2.الطلاق: ۱۲.

3.أي ألقى فيها جبالاً شامخة لئلاّ تضطرب بكم. و فيه إشعار بأنّ بين الجبال و الزلازل رابطة مستقيمة (الميزان في تفسير القرآن : ۱۶/۲۱۱).

4.لقمان: ۱۰.

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۶ .

صفحه از 54