اصول - صفحه 4

103

ما حَجَبَ اللّهُ

۵۶۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :ما حَجَبَ اللّهُ عنِ العبادِ فَهُوَ مَوضوعٌ عَنْهُم . ۱

۵۶۵.عنه عليه السلام :إنّ اللّه يَحْتَجُّ علَى العِبادِ بما آتاهُمْ و عَرَّفَهُم . ۲

(انظر) عنوان 99 «الحجّة».

104

الاُصولُ المُختَلِفَةُ

۵۶۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :حُكْمِي علَى الواحِدِ حُكْمي علَى الجَماعةِ . ۳

۵۶۷.عنه صلى الله عليه و آله :إنّ النّاسَ مُسَلَّطونَ على أموالِهِم . ۴

۵۶۸.عنه صلى الله عليه و آله :كلُّ ما كانَ في أصلِ الخِلْقةِ فَزَادَ أو نَقُصَ فهو عَيْبٌ . ۵

۵۶۹.عنه صلى الله عليه و آله :المسلمونَ عندَ شُروطِهم . ۶

۵۷۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أبْهِمُوا ما أبهمَهُ اللّهُ . ۷

۵۷۱.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :قَضى رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله بينَ أهلِ المدينةِ في مَشارِبِ النَّخْلِ أنّه لا يُمْنَعُ نَقْعُ الشّيءِ ، و قضَى بينَ أهلِ الباديةِ أنّه لا يُمنعُ فَضْلُ ماءٍ لِيُمنعَ به فضلُ كَلاءٍ ، و قال : لا ضَرَرَ و لا ضِرارَ . ۸

103

آنچه را خدا پوشيده داشته است

۵۶۴.امام صادق عليه السلام :هر چه را خداوند از بندگان پوشيده داشته، [تكليف و مسؤوليت] آن از گردنشان برداشته شده است.

۵۶۵.امام صادق عليه السلام :خداوند با آنچه به بندگان داده و به ايشان شناسانده است، بر آنان احتجاج مى كند.

104

اصول گوناگون

۵۶۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :حكم من درباره فرد، درباره جماعت نيز صادق است.

۵۶۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مردم اختياردار ثروت خود هستند.

۵۶۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر چيزى كه در اصل خلقت وجود داشته باشد، كم يا زياد بودن آن عيب است. ۹

۵۶۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مسلمانان بايد به شروط خود پايبند باشند.

۵۷۰.امام على عليه السلام :آنچه را خداوند مبهم گذاشته است شما نيز مبهم گذاريد.

۵۷۱.امام صادق عليه السلام :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله براى مردم مدينه درباره آبيارى نخلستان چنين حكم كرد كه نبايد مانع استفاده مردم از آب اضافى شد. و براى باديه نشينان چنين حكم كرد كه نبايد جلو آب اضافى را گرفت، تا اضافى مرتع گرفته شود ۱۰ و فرمود: زيان رساندن به خود و ديگران ممنوع است.

1.الكافي : ۱/۱۶۴/۳.

2.الكافي : ۱/۱۶۴/۴.

3.بحار الأنوار : ۲/۲۷۲/۴.

4.بحار الأنوار : ۲/۲۷۲/۷.

5.بحار الأنوار : ۲/۲۷۵/۲۴ .

6.بحار الأنوار : ۲/۲۷۷/۳۰ ، اُنظر العهد : باب ۲۹۱۸.

7.عوالي اللآلي : ۲/۱۲۹/۳۵۵.

8.بحار الأنوار : ۲/۲۷۶/ ۲۸ ، انظر الضرر : باب ۲۳۳۷ و الكافي: ۵/۲۹۴/۶.

9.فقيهان از اين حديث براى خيار عيب در معامله استفاده كرده و زيادت و نقصان نسبت به اصل خلقت را عيب دانسته اند ـ م .

10.لسان العرب ذيل ماده «كلأ» اين حديث را آورده و چنين توضيح مى دهد كه اگر در بيابان چاه يا چشمه آبى باشد و در نزديكى آن چراگاه و مرتعى وجود داشته باشد و كسى بيايد و آن چاه يا چشمه را در اختيار بگيرد و اجازه ندهد كه ديگران از آب آن استفاده كنند، با اين كار خود از چراى مرتع نيز جلوگيرى كرده است ؛ زيرا وقتى كسى شتر خود را در آن مرتع بچراند اما اجازه نداشته باشد شتر خود را از آب آن چاه سيراب كند، شتر از تشنگى خواهد مرد . پس كسى كه جلو استفاده ديگران از آب چاه را مى گيرد، طبيعتا مانع استفاده ديگران از چراگاه نزديك آن چاه نيز مى شود ـ م.

صفحه از 26