بُخل - صفحه 151

۳۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بار خدايا ! از غم و اندوه و ناتوانى و تنبلى و بخل ، به تو پناه مى برم.

۳۱۴.سنن أبى داوودـ به نقل از عمر بن خطّاب ـ :پيامبر صلى الله عليه و آله ، از پنج چيز به خدا پناه مى بُرد : از كم دلى، بخل، بدىِ عمر، وسوسه سينه، و عذاب قبر» .

۳۱۵.امام على عليه السلامـ از دعاى ايشان در روز بيست و دوم هر ماه ـ :بار خدايا ! مرا از [ بخل و ]خسّت نفسم ، محفوظ بدار و در آن روز كه حسابرسى بر پا مى شود ، مرا ، پدر و مادرم را ، و هر مؤمنى را كه به خانه من در آمده، و همه مردان و زنان مؤمن را بيامرز.

۳۱۶.امام زين العابدين عليه السلامـ از دعاى ايشان در روز بيست و هشتم ماه رمضان ـ :بار خدايا ! مرا عافيتْ عطا فرما، و از من در گذر، و مرا بر درستى بدار، و به راه راست ، هدايتم كن، و از خسّت نفسم ، مصون بدار، و به آنچه روزى ام كرده اى ، بركت ده، و در انجام دادن تكاليفم ، يارى ام كن، و از عذاب آتش [دوزخ] ، نگاهم دار .

۳۱۷.تفسير القمّىـ به نقل از فضل بن ابى قرّه ـ :امام صادق عليه السلام را ديدم كه از سرِ شب تا صبح ، طواف مى كرد و مى گفت: «بار خدايا ! مرا از خسّت نفسم ، مصون بدار» .
گفتم : فدايت شوم ! نشنيدم كه جز اين ، دعاى ديگرى كنى ؟
فرمود: «از خسّت نفسْ بدتر چيست؟ ! خداوند مى فرمايد: «و كسانى كه از خسّت نفس خويش ، مصون بمانند ، آنان ، رستگاران اند» » .

صفحه از 157