بُخل - صفحه 53

حديث

۹۱.أسباب نزول القرآنـ به نقل از ابن عبّاس و ابن زيد ـ :گروهى از يهود ، نزد مردانى از انصار مى رفتند و با آنان از درِ رفاقت و خيرخواهى در مى آمدند و مى گفتند: «اموالتان را انفاق نكنيد؛ زيرا مى ترسيم كه شما دچار فقر شويد» . پس خداوند متعال ، [ اين آيه را ] فرو فرستاد: «كسانى كه بخل مى ورزند و مردم را به بخل ، وا مى دارند» .

۹۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كم شباهت ترينِ شما به من، شخص بخيلِ بدزبانِ زشت كردار است.

۹۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :«آيا شما را از كم شباهت ترينتان به من خبر ندهم؟» .
گفتند : چرا، اى پيامبر خدا !
فرمود: «شخص زشت گوىِ زشت كردارِ بدزبانِ بخيلِ متكبّرِ كينه توزِ حسود و سنگ دل كه هرگز به خير او اميدى نمى رود و از شرّش كسى در امان نيست».

۹۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند متعال ، از كسى كه در زمان حياتش بخيل است و هنگام مُردنش گشاده دست ، نفرت دارد .

۹۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى پسر آدم كه تا زنده اى ، بخل مى ورزى و چون هنگام مرگت فرا مى رسد ، به سراغ دارايى ات مى روى و آن را پخش و پلا مى كنى ! ۱ دو خصلت را در خويشتن ، گِرد مياور: بد عمل كردن در زمان حيات ، و بد عمل كردن ، هنگام فرا رسيدن مرگت. به خويشاوندانت كه [از رفتن تو] اندوه مى خورند و ارثى نمى برند، بنگر و به سود آنان ، وصيّتى كن .

1.. يعنى مالت را به غريبه ها مى بخشى و به خيال خود ، اموالت را در راه خدا انفاق مى كنى ، در حالى كه نزديكانت ، نيازمند آن هستند.

صفحه از 157