بُخل - صفحه 59

۱۰۶.امام على عليه السلام :زمانى چنان سخت بر مردم خواهد رسيد كه توانگر ، آنچه را در اختيار دارد ، با چنگ و دندان نگه مى دارد ، در حالى كه به چنين كارى فرمان نيافته است ؛ [بلكه برعكس] خداوند متعال فرموده است: «و [بخشش و ]بزرگوارى كردن نسبت به يكديگر را فراموش مكنيد» .

۱۰۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه نعمتى به تو روزى شد ، پنهانش مدار، و هر گاه از تو درخواست شد ، دريغ مَوَرز.

2 / 4

بر حذر داشتن از «دريغ ورزيدن كالاهاى خانه»

قرآن

«واى بر نمازگزاران؛ آنان كه از نمازشان غافل اند ، آنان كه ريا مى كنند و از دادن كالاهاى خانه [ به ديگران ] ، خوددارى مى ورزند ! ». ۱

حديث

۱۰۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس كالاهاى خانه اش را از همسايه اش دريغ ورزد [و به او عاريت ندهد] ، خداوند روز قيامت ، خير خود را از او دريغ مى ورزد و وى را به خودش وا مى گذارد؛ و كسى كه خداوند ، او را به خود وا بگذارد ، چه بد روز و حالى خواهد داشت !

1.. واژه «ماعون» ـ كه در متن آيه آمده ـ ، نام جامعى است براى اثاث خانه ، مانند ديگ و تيشه و امثال آن. قماش خانه، كالاى خانه، اثاث، كارفرماى خانه و رخت خانه. در سخن خداوند متعال : «يَمْنَعُونَ الْماعُونَ» ، ماعون ، به هر چيزى كه به ديگرى در رفع نيازى از نيازهاى زندگى كمك كند ، مانند قرضى كه بدهى، احسانى كه انجام دهى ، و كالاهاى خانه كه به عاريه به كسى بدهى ، گفته مى شود . ديگر معانى متفرّقه آن كه در سخنان اهل بيت عليهم السلام در تفسير اين واژه آمده ، همگى به همين معنا باز مى گردند .

صفحه از 157