بُخل - صفحه 73

گ «بگو: «اگر شما مالك گنجينه هاى رحمت پروردگارم [نيز] بوديد ، باز هم از بيم خرج كردن ، قطعا امساك مى ورزيديد؛ و انسان ، همواره بخيل است».

حديث

۱۲۸.امام صادق عليه السلام :هم شيطان ، القائاتى دارد ، هم فرشته. القائات شيطان ، ترساندن از دچار شدن به فقر و وا داشتن به زشتكارى است؛ و القائات فرشته ، امر كردن به انفاق و نهى كردن از گناه است.

۱۲۹.امام كاظم عليه السلام :گرفتار آمدن به فقر و يا داشتن عمر طولانى را به خود ، تلقين نكنيد؛ زيرا كسى كه به خود ، فقر را تلقين كند ، بخيل مى شود، و كسى كه به خود ، طول عمر را تلقين كند ، دچار حرص مى گردد .

۱۳۰.تفسير الطبرىـ به نقل از ابن عبّاس ـ :دو كار ، از جانب خداست و دو كار ، از جانب شيطان: «شيطان ، شما را از تهى دستى بيم مى دهد» و مى گويد: «اموالت را انفاق مكن و براى خودت نگه دار؛ زيرا خودت به آن نياز دارى» و شما را «به زشتكارى فرمان مى دهد ؛ و خداوند از جانب خود به شما ، وعده آمرزش» اين گناهان «و افزودن» بر روزى اش را مى دهد.

3 / 4

كفر و نفاق

قرآن

«و هر گاه به آنان گفته شود : «از آنچه خدا به شما روزى كرده است ، انفاق كنيد»، كسانى كه كافر شده اند ، به آنان كه ايمان آورده اند ، مى گويند: «آيا به كسى بخورانيم كه اگر خدا مى خواست ، [خودش] به وى مى خورانيد؟ شما جز در گم راهى آشكار نيستيد » ».

صفحه از 157