115
فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51

يک جنس باشد، بلکه اين خداوند است که مي‌داند در هر زماني پيامبران خود را با چه نوع آياتي به سوي مردم بفرستد. ۱ در روايات هم بر اين نکته تأکيد شده که چگونه قرآن برتر از معجزات پيامبران است؛ کتابي که اگر حقيقتِ آن بر کوه‌ها نازل شده بود، نابود مي‌شدند و نيز کتابي که براي دل‌ها شفاست و حتي اولياي خدا با خواندن برخي از آيات آن مي‌توانند مرده را نيز زنده کنند. ۲
در برخي از روايات، به بعضي از معجزات حضرت عيسي(عليه السلام) اشاره شده است و از بيشتر آنها همراه با يادآوري آنها، استفاده‌هاي اعتقادي، اخلاقي و اجتماعي نيز شده است. در روايات الکافي به معجزه زنده شدن مردگان و نيز راه رفتن روي آب اشاره شده است. داستان راه رفتن روي آب در انجيل متي آمده است، نشان مي‌دهد که نه تنها عيسي روي آب راه مي‌رفته است، بلکه پطرس ـ که يکي از حواريون او بوده ـ نيز چنين قدرتي داشته است. اين داستان نشان مي‌دهد که پطرس در ميانه راه دچار تزلزل اعتقادي مي‌شود و در همان دم، به زير آب فرو مي‌رود و آن‌گاه، عيسي او را از آب بيرون مي‌کشد و به او مي‌گويد:
اي کم ايمان، چرا شک کردي؟ ۳
روايات الکافي، ضمن اشاره به اين داستان، توضيح مي‌دهد که آن حواري عيسي در لحظه‌اي دچار عُجب شد و از همين رو بود که ديگر نتوانست روي آب راه برود. ۴ دربارة‌ زنده شدن مردگان توسط حضرت عيسي در اناجيل، مواردي ذکر شده است که از جملة آنها زنده شدن فردي به نام العاذار، پس از گذشت چهار روز است. ۵ در روايت الکافي آمده است که حضرت عيسي دوستي داشت که از دنيا رفت و وقتي براي احوال‌پرسي او رفته بود، مادرش خبر داد که او مرده است. آن‌گاه، عيسي بر مزار دوستش حاضر شد و او را زنده کرد. تفاوت گزارش الکافي با آنچه در اين باره در انجيل يوحنا آمده، تنها در آن است که مطابق انجيلِ يوحنا، خواهرانِ ميت به عيسي خبر دادند که دوستش در گذشته است. ۶

الوهيت عيسي

انديشة تجسّد خدا در حضرت عيسي(عليه السلام) در انجيل يوحنّا مطرح شده است. در اين انجيل آمده است:
در ازل، پيش از آن که چيزي پديد آيد، «کلمه» وجود داشت و نزد خدا بود. او همواره زنده بوده، و خود او خداست. ۷

1.. در مورد اين که مراد از آيه در (مَا نَنَسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا(، معجزه است و اين که آيه در سياق پاسخ به يهود است، ر.ك: الميزان في تفسير القرآن، ج۱، ص۲۵۲-۲۵۳؛ معناي متن، ص۲۱۲-۲۱۳؛ پرتوي از قرآن، ج۱، ص۲۶۱-۲۶۳.

2.. ر.ک: الکافي، ج۱، ص۳۳۳.

3.. ر.ک: متي، ۱۴/۲۲-۳۲.

4.. ر.ک: الکافي، ج۲، ص۴۲۹.

5.. ر.ک: يوحنا، ۱۱/۱-۴۴.

6.. ر.ک: الکافي، ج۸، ص۲۵۹.

7.. يوحنا، ۱:۱ـ۲.


فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
114

تأکيد مي‌کرد و خود در اين راه سرآمد بود. ۱ همچنين نيکي ورزيدن نسبت به آفريده‌هاي خداوند، حتي حيوانات دريا از جمله آموزه‌هاي ارزشمند حضرت عيسي(عليه السلام) است. ۲

معجزات حضرت عيسي(عليه السلام)

درباره معجزات مطرح شده در قرآن کريم و روايات، معجزاتي وجود دارد که در کتب رسمي و اناجيل اربعه وجود ندارد. موارد زير از جمله آنهاست: «سخن گفتن حضرت عيسي در گهواره» ۳ ، «ساختن پيکره گلين پرنده و دميدن در آن و تبديل شدن به پرنده» ۴ ، «فراهم شدن رطب تازه و نهر روان براي حضرت مريم در هنگام تولد حضرت عيسي» ۵ و «درخواست مائده آسماني توسط حواريون و نزول مائده بر عيسي و حواريون». ۶
بايد گفت که برخي از اين داستان ها نظير «رُطبِ رسيده»، «نهرِ روان»، «سخن گفتن عيسي در گهواره»، «معجزه آفرينش پرنده» در برخي انجيل هاي آپوکريفا گزارش شده است که در اينجا به برخي از آنها به صورت مستند مي‌پردازيم. انجيل کودکي به زبان عربي ۷ با اين گزارش آغاز مي شود که عيسي چگونه در گهواره سخن گفت. در اين انجيل از قول حضرت عيسي آمده است که «او پسر خداست که خدا او را براي نجات جهانيان فرستاده است» ۸ ، اما مطابق قرآن کريم او گفت که:
بنده خدا و پيامبر اوست و خدا به او دستور داده است که تا پايان عمر نماز را به پا دارد و زکات بدهد و به مادرش احسان نمايد. ۹
برخي روايات در باب معجزات حضرت عيسي به اين مطلب مي‌پردازد که معجزات پيامبران الهي متناسب با اقتضائات زمان خودشان بوده است. در اين روايات، اشاره شده که سحر در زمان حضرت موسي( رايج بوده، از اين رو، معجزه حضرت موسي نيز به گونه‌اي بوده که ضمن باطل کردن سحر ساحران، کاري به ظاهر ساحرانه انجام مي‌داده است. همين طور در زمان حضرت عيسي امور پزشكي رواج داشته است. از اين رو، حضرت عيسي(عليه السلام) ـ که سابقه‌اي هم در طب نداشته ـ بيماري‌هاي غير قابل علاج را درمان مي‌کرده و نيز مرده‌ها را زنده مي‌کرده است تا حجت را بر مردم تمام کند که او پيامبر خداست. به همين منوال، در زمان پيامبر اسلام ـ که سخنوري و خطابه رايج بوده ـ خداوند معجزه آن حضرت را از نوع کلام قرار داده است. ۱۰ پيام اصلي آيه 106 سوره بقره ـ که به اشتباه آن را در مورد نسخ آيات قرآن گرفته‌اند ـ نيز آن است که مردم نبايد انتظار داشته باشند که معجزات پيامبران ۱۱ ، همگي از

1.. ر.ک: الکافي، ج۲، ص۴۴۵؛ ج۶، ص۴.

2.. ر.ک: همان، ج۴، ص۱۱.

3.. ر.ک: سورة مريم، آية ۲۹-۳۱.

4.. ر.ک: سورة مائده، آية ۱۱۰؛ سورة آل عمران، آية ۴۹.

5.. ر.ک: سورة مريم، آية ۲۶-۲۳.

6.. ر.ک: سورة‌ مائده، آية ۱۱۲-۱۱۵.

7..Arabic Infancy Gospel.

8.. The Apocryphal New Testament p.۸۰.

9.. سورة مريم، آية ۳۰-۳۱.

10.. ر.ک: الکافي، ج۱، ص۳۰.

11.. در زبان قرآن در بسياري از موارد از معجزه به آيه يا آيات تعبير آورده مي‌شود.

  • نام منبع :
    فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
    تاريخ انتشار :
    بهار 1388
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 24765
صفحه از 171
پرینت  ارسال به