121
فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51

که عده‌اي آن را متواتر دانسته‌اند. ۱ در الکافي هم آمده است که حضرت عيسي پشت سر امام عصر نماز مي‌خواند. ۲ در قرآن کريم نيز اشاره‌اي به آمدن عيسي قبل از وقوع قيامت شده است. ۳
بي‌شک، هم‌انديشي مسلمانان و مسيحيان به عنوان اديان بزرگ ابراهيمي ـ که جمعيت بيش از نصف مردم دنيا را در اختيار دارند و روز به روز نيز بسياري از پيروان اديان شرک آلود به اين دو آيين توحيدي مي‌گروند ـ نويدبخش ظهور امام عصر( و آمدن حضرت عيسي(عليه السلام) است. در صحيح البخاري و صحيح مسلم نيز از قول پيامبر اکرم( آمده است که:
کيف انتم اذا نزل ابن مريم فيکم و امامکم منکم؛۴
چگونه هستيد زماني که عيسي بن مريم فرود مي‌آيد و امام شما نيز از خودتان است.
در ميراث روايي شيعه نيز به اين امر اشاره شده است. در سخني از پيامبر اسلام( آمده است:
فينزل روح الله عيسي بن مريم فيصلّي خلفه؛۵
پس [هنگام ظهور حضرت مهدي] عيسي بن مريم فرود مي‌آيد و پشت سر او [حضرت مهدي] نماز مي‌خواند.
بنابراين، فرود آمدن حضرت عيسي مورد اتفاق نظر مسيحيان و مسلمانان است و ظهور حضرت مهدي نيز مورد اتفاق همه مسلمانان است و اين امر وفاق بين همه مسلمانان و همه مسيحيان را سبب خواهد شد.
در سنن ابن ماجه، در ضمن حديثي منسوب به پيامبر اکرم( آمده است که:
لا مهدي الا عيسي بن مريم.۶
که علماي اهل سنت و شيعه با ارزيابي سند حديث و مخالفت متن با روايات فراوان ديگر در برابر اين حديث واکنش نشان داده‌اند. اين واکنش‌ها را مي‌توان در چند جمله خلاصه کرد: اول، اين که در سند حديث، فردي به نام محمد بن خالد جندي وجود دارد که او به سهل انگاري در نقل حديث شهرت داشته و روايتي را که تنها او گزارش کرده باشد غير قابل احتجاج دانسته‌اند. ۷ دوم، آن که با روايات متواتري

1.. ر.ک: تهذيب التهذيب، ج۹، ص۱۲۶.

2.. الکافي، ج۸، ص۶۹: ومنكم القائم يصلي عيسى بن مريم خلفه إذا أهبطه الله إلى الارض من ذرية علي وفاطمة من ولد الحسين(.

3.. ر.ك: تفاسير قرآن ذيل آيه کريمه (وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِّلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا(. (سورة زخرف، آية۶۱)

4.. صحيح البخاري، ج۱، ص۱۶۱، باب ۴۹ (باب نزول عيسي بن مريم)، روايت ۳۲۶۵؛ صحيح مسلم، ج۱، ص۱۳۵، باب ۷۱ (باب نزول عيسي بن مريم) روايات ۲۴۳ ـ۲۴۶.

5.. بحارالانوار، ج۵۱، ص۷۱.

6.. سنن ابن ماجه، ج۱۲، ص۱۹۷، باب ۲۴ (باب شدة الزمان).

7.. ر.ک: سير أعلام النبلاء، ج۱۲، ص۳۵۱؛ تهذيب الکمال، ج۲۵، ص۱۴۷؛ تهذيب التهذيب، ج۹، ص۱۲۶؛ ميزان الاعتدال، ج۳، ص۵۳۵؛ مقدمه ابن خلدون، ج۱، ص۱۷۸؛ بحارالانوار، ج۵۱، ص۹۳.


فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
120

واژة محمّد در لغت به معناي «ستوده» ۱ ، و احمد به معناي «بسيار ستوده» ۲ است. هر دو واژه، معادل‌هاي قريب‌المعني براي واژه يوناني «پيراکلوتوس» ۳ است كه آن نيز واژه‌اي با همان تعداد از حروف مصمّت با واژه «پاراکلوتوس» ۴ است و به همين دليل، براي گويندگان زبان‌هاي سامي، داراي روح معنايي يكساني است. بنا بر اين، لازم نيست چنين فرض بگيريم كه مسيحيان به طور عمدي در متن انجيل دست برده و كلمه «پاراکلوتوس» را جايگزين «پيراکلوتوس» نموده‌اند تا پيش‌گويي عيسي در مورد پيامبر اسلام را از بين ببرند. ۵ گفينت است که برخي مدعي شده‌اند که اين کلمه در اصل «پريکلوتوس» به معناي احمد بوده و مسيحيان آن را به «پاراکلوتوس» به معناي تسلّي دهنده تغيير داده‌اند. ۶ مسيحيان در جواب اين اتهام مي‌گويند که در نسخه‌هايي از اناجيل ـ که قدمت آن به قرن‌ها قبل از ظهور اسلام برمي‌گردد ـ نيز واژه «پاراکلوتوس» ثبت شده است و با اين بيان، ادعاي تحريف اناجيل را ـ که از سوي برخي مسلمانان ادعا شده است ـ زير سؤال مي‌برند و مي‌گويند چطور ممکن است کسي چند قرن قبل از ظهور اسلام و نزول قرآن به قصد از بين بردن پيشگويي ظهور پيامبر اسلام، نام وي را از اناجيل به واژه ديگري تبديل کرده باشد؟! بنا براين، با تبيينِ پروفسور رابينسون، لازم نيست مسيحيان را به تحريف اناجيل متهم کنيم، بلکه به علت يکسان بودن حروف مصمّت هر دو کلمه و روح معنايي يکسان اين دو واژة نزد سامي زبانان در بسياري از اناجيل به صورت «Parakletos» نوشته شده است.
در مناظرة امام رضا( در مجلس مأمون، آن حضرت به جاثليق فرمود: « آيا از اين سخن عيسي(عليه السلام) آگاهي که فرمود: من به سوي پروردگار شما و پروردگار خودم مي روم و بارقليطا خواهد آمد، مرا تأييد و تصديق مي کند، همان طور که الان من به او گواهي دادم، و اوست که همه چيز را براي شما تبيين خواهد کرد؟». آن گاه آن کشيش مسيحي تأييد کرد که اين مطالب در انجيل آمده است. ۷ در برخي روايات تصريح شده است که يوحنا اين بشارت را نقل کرده است. ۸

حضرت عيسي و همراهي با آخرين وصي

در روايات اسلامي آمدن مجدد حضرت عيسي به عنوان حوادث مهم آخر الزمان مورد تأييد قرار گرفته است. روايات فراواني از پيامبر(صلي الله عليه و آله) و خاندان وحي و رسالت( رسيده که در آن به فرود آمدن حضرت عيسي(عليه السلام) و اقتداي ايشان به حضرت مهدي(، تصريح شده است ۹ ؛ فراواني اين روايات به حدي است

1.. Praised.

2.. Highly Praised.

3.. Periklutos.

4.. Parakletos= Paraclete.

5.. همان، ۱۵۵.

6.. ر.ک: محمد خاتم پيامبران، ج۱، ص۵۱۱-۵۱۲.

7.. عيون اخبارالرضا، ج۲، ص۱۵۸ – ۱۳۹؛ بحار الانوار، ج۱۵، ص۱۷۷، ۲۱۰، ۲۲۱ و ۲۳۱؛ همان، ج۱۶، ص۶۰، ۱۲۰ و ۱۳۰.

8.. ر.ک: بحار الانوار، ج۱۰، ص۳۰۳.

9.. ر.ك: امالي الصدوق، ص۲۷۱، ح۸؛ الاحتجاج، ج۱، ص۴۷۰؛ الخصال، ج۱، ص۳۲۸، ح۱؛ كمال الدين و تمام النعمة، ج۱، ص۲۸۰، ح۲۷، ج۲، ص۳۴۵، ح۳۱.

  • نام منبع :
    فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
    تاريخ انتشار :
    بهار 1388
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 24632
صفحه از 171
پرینت  ارسال به