123
فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51

6. امروزه مشاهده مي‌شود که نسل جديد مسيحيت نيز رويکردي همدلانه با گفتمان قرآن و احاديث اسلامي درباره شخصيت حضرت عيسي(عليه السلام) دارد و اين، علاوه بر اثبات حقانيت آموزه‌هاي اسلامي، فرصتي مغتنم براي گفتگوي اديان در مسيري هموارتر از پيش است.

كتابنامه

ـ تحقيقي در دين مسيح، جلال‌الدين آشتياني، تهران: نشر نگارش، 1368ش.
ـ مقدمة ابن خلدون، عبد الرحمن بن خلدون، بيروت: دار الأرقم للطباعة و النشر و التوزيع، 2002م.
ـ تاريخ مدينة دمشق، ابن‌عساكر، بيروت: چاپ علي شيري، 1415-1421ق.
ـ سنن ابن ماجه، محمد بن يزيد بن‌ماجه، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، بيروت: دارالفکر، بي‌تا. ـ معناي متن، نصر حامد ابوزيد، ترجمه: مرتضي کريمي‌نيا، تهران: طرح نو، اول، 1380ش.
ـ صحيح البخاري، محمد بن اسماعيل بخاري، بيروت: دار ابن‌كثير، 1407ق.
ـ الرحلة المدرسية، محمدجواد بلاغي، قم: بوستان کتاب، 1386ش.
ـ آشنايي با اديان بزرگ، حسين توفيقي، تهران: انتشارات سمت، هفتم، 1384ش.
ـ الكشف و البيان في تفسير القرآن، ابو اسحاق ثعلبي، بيروت: دار الكتب العلمية، 2004م.
ـ محمّد خاتم پيامبران، جمعي از نويسندگان، تهران: انتشارات حسينيه ارشاد، دهم، 1363ش.
ـ غريب الحديث، عبدالله بن مسلم بن قتيبة دينوري، تحقيق: د. عبدالله الجبوري بغداد، مطبعة العاني، اول، 1397ق.
ـ سير أعلام النبلاء، محمد بن احمد ذهبي، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، بيروت: مؤسسة الرسالة، 1413ق.
ـ ميزان الاعتدال، محمد بن احمد ذهبي، بيروت: دارالفکر، بي‌تا.
ـ «عيسي در قرآن؛ عيساي تاريخي و اسطوره تجسد»، نيل رابينسون، ترجمه: محمد کاظم شاکر، فصلنامه هفت آسمان، زمستان 83، ش24.
ـ ربيع الابرار في نصوص الاخبار، محمود بن عمر زمخشري، بيروت: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، 1992م.
ـ الدر المنثور في التأويل بالمأثور، جلال الدين سيوطي، بيروت: دارالفکر، 1414ق.
ـ عيون اخبار الرضا، محمد بن علي بن حسين بن بابويه صدوق، تهران: انتشارات علميه اسلاميه، بي‌تا.
ـ الامالي، محمد بن علي بن حسين بن بابويه صدوق، قم: مؤسسه بعثت، 1417ق.
ـ الاحتجاج، احمد بن علي طبرسي، نجف: دارالنعمان، 1368ق.
ـ الخصال، محمد بن علي بن حسين بن بابويه صدوق، تهران: انتشارات علميه اسلاميه، بي‌تا.
ـ کمال الدين و تمام النعمة، محمد بن علي بن حسين بن بابويه صدوق، تحقيق: علي‌اکبر غفاري، قم: مؤسسة النشر الاسلامي، 1405ق.


فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
122

که در مورد ظهور مهدي آل محمد وجود دارد، در تناقض است. ۱ علاوه بر اين، با توجه به روايات فراواني که از طريق فريقين آمده که حضرت عيسي همراه حضرت مهدي ظهور مي‌کند. ۲ احتمال دارد که متن حديث به صورت «لا مهدي الا عيسي بن مريم معه» باشد که در برخي کتب غير حديثي مانند تذکرة الاولياء از عطار نيشابوري اين چنين گزارش شده است. کساني هم گفته‌اند که معناي حديث آن است که کسي جز حضرت عيسي بن مريم در مهد (گهواره) سخن نگفته است. ۳

نتيجه

از آنچه که در اين نوشتار دربارة‌ حضرت عيسي(عليه السلام) در کتاب الکافي و ديگر منابع اسلامي در مقايسه با عيسي در مسيحيت آمد نتايج ذيل حاصل مي‌شود.
1. علاوه بر اين که قرآن کريم بارها بر شخصيت ممتاز حضرت عيسي مسيح( به عنوان يکي از پيامبران بزرگ الهي تأکيد کرده و او را به طور ويژه مؤيد به روح القدس دانسته، در کتب حديثي مسلمانان نيز روايات بي‌شماري درباره آن حضرت و اعمال و گفتار ايشان آمده است. شماري از احاديث کتاب الکافي به گوشه‌هايي از شخصيت، زندگي و اعمال و سخنان حضرت عيسي پرداخته که ضمن تأييد برخي آموزه‌هاي کتب مقدس مسيحيان، در پاره‌اي از موارد هم با آنها مخالفت کرده است.
2. از آنجا که برخي از مطالب قرآن و روايات در مورد حضرت عيسي(عليه السلام) در کتب رسمي مسيحيان نيامده است، برخي از مسيحيان آنها را جعلي و افسانه دانسته‌اند.
3. با توجه به اين که هيچ کدام از کتب رسمي مسيحيان تاريخي روشن و قابل اعتماد ندارد، غير واقعي دانستن مطالب اسلامي در مورد حضرت عيسي، ادعايي بدون دليل است، بويژه آن که بسياري از نويسندگان، حتي در ميان خود مسيحيان، برخي از عقايد رايج مسيحيت را اسطوره‌اي دانسته‌اند.
4. بيشتر مطالبي که در قرآن و احاديث درباره حضرت عيسي و معجزات ايشان آمده در کتب خود مسيحيان هم آمده است؛ گرچه امروزه برخي از اين کتاب‌ها براي مسيحيان رسميت ندارد. رسميت و عدم رسميت نوشته‌هاي مسيحي بر پايه تصميم آباي مسيحي بوده است و به معناي نادرست بودن تمام مطالب در نوشته‌هاي غير رسمي نيست.
5. قرآن کريم، ضمن نقل مطالب مربوط به حضرت عيسي به تصحيح آنچه در کتب رسمي يا غير رسمي مسيحيان آمده نيز مي‌پردازد که نمونة آن در نقل سخن حضرت عيسي در گهواره ملاحظه مي‌شود. همچنين، متون اسلامي به واقعيت نداشتن گزارش‌هايي پرداخته که مسيحيان عصر نزول قرآن بر آن اجماع داشته‌اند. اين امر تأکيدي بر الهي بودن متون اسلامي است ک در بيان حقيقت مرعوب رسميت داشتن برخي گزارش‌ها نشده است.

1.. ر.ک: تهذيب التهذيب، ج۹، ص۱۲۶.

2.. ر.ک: همان.

3.. ر.ک: مقدمة ابن خلدون، ج۱، ص۱۷۸.

  • نام منبع :
    فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
    تاريخ انتشار :
    بهار 1388
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 24624
صفحه از 171
پرینت  ارسال به