13
فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51

زياد معرفي مي نمايد ۱ و ابن طاووس از آن، با عنوان «كتاب» ياد مي كند. ۲
7. الجامع في الفقه، حسن بن صالح بن حي (م 168 ق)، از اعلام زيديه و فقيه و متكلّم برجسته كوفه. وي معاصر چهار امام شيعه (امام باقر، امام صادق، امام كاظم، امام رضا() بوده ۳ و علاّمه حلي، او را از اصحاب امام باقر( برشمرده است. ۴ شيخ طوسي، حديث او را از طريق حسن بن محبوب دريافت كرده است؛ ولي رواياتي از ابن حي به نقل از صادقين( يافت مي شود كه به طرقي غير از حسن بن محبوب، روايت شده است. ۵ اهل سنّت، او را ثقه دانسته و حديثش را پذيرفته اند. ۶
از متقدّمان، ابن نديم، تنها كسي است كه به جامع ابن حي اشاره كرده ۷ و در منابع شيعي، وي را از صاحبان اصول برشمرده است؛ ۸ امّا چنان‌كه سيّد محسن امين، احتمال داده، ۹ شايد اين كتاب، همان اصل منقول از او باشد و آگاهي ديگري از اصل و يا جامع او در اختيار نيست.
8. كتاب المبوّب في الحلال و الحرام، ابراهيم بن محمّد بن ابي يحيي سمعان مدني (م 184 ق). وي ـ كه از موالي بنواسلم بوده ـ از اصحاب خاص امام صادق(عليه السلام) به شمار مي رود. ۱۰ از اين رو، اهل سنّت، وي را تضعيف كرده اند؛ ۱۱ جز آن كه شافعي ـ كه از شاگردان او بوده ـ ۱۲ وي را توثيق نموده است. ۱۳
افزون بر اثر پيش گفته ـ كه ظاهراً بر اساس موضوعات فقهي بوده ـ ، وي كتاب بزرگي در حديث داشته كه چندين برابر الموطّأ مالك بن انس بوده است. ۱۴
9. كتاب مبوّب في الحلال و الحرام، يعقوب بن سالم احمر كوفي (يعقوب احمر ۱۵ ) (زنده در سال 183 ق). ۱۶ وي پارچه فروش ۱۷ و از راويان موثّق امام صادق(عليه السلام) بوده است. ۱۸ اين كتاب را برادرزاده او، علي

1.. همان.

2.. الذريعة، ج۲، ص۱۶۶.

3.. كتابخانه ابن‌طاووس، ص۲۰۵.

4.. أعيان الشيعة، ج۵، ص۱۱۹.

5.. خلاصة الأقوال، ص۳۳۷.

6.. ر. ك: ميراث مكتوب شيعه، ص۳۱۳.

7.. سير أعلام النبلاء، ج۷، ص۳۶۷. براي آگاهي بيشتر درباره شخصيت ابن‌حي، ر.ك: اعيان الشيعة، ج۵، ص۱۱۹ ـ ۱۲۳.

8.. الفهرست، ابن نديم، ص۲۲۷.

9.. ر. ك: الفهرست، طوسي، ص۱۰۰؛ معالم العلماء، ص۷۰.

10.. أعيان الشيعة، ج۵، ص۱۲۳.

11.. رجال النجاشي، ص۱۴؛ الفهرست، طوسي، ص۳۴.

12.. الطبقات الكبري، ج۵، ص۴۲۵؛ الضعفاء و المتروكين، ص۱۴۶؛ تهذيب الكمال، ج۲، ص۱۸۴ ـ ۱۹۱.

13.. التبيين لأسماء المدلسين، ص۱۴؛ طبقات المدلسين، ص۵۲.

14.. الكامل، ج۱، ص۲۲۵.

15.. ر.ك: معجم رجال الحديث، ج۲۱، ص۱۴۴ ـ ۱۴۷.

16.. الفائق في رواة و اصحاب الإمام الصادق(عليه السلام)، ج۳، ص۴۵۵.

17.. معجم رجال الحديث، ج۲۱، ص۱۳۷.

18.. رجال النجاشي، ص۴۴۹.


فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
12

ابواب مختلف فقهي بوده است. ۱ اين كتاب، از زمره مصنّفات به شمار مي رود و اطلاق اصل، به جهت اعتماد به آن و نيز عرضه بر امام صادق(عليه السلام) و تمجيد آن حضرت بوده است. ۲
قاضي نعمان، از آن، با عنوان «جامع حلبي» يا «الكتاب المعروف بالجامع» ياد مي كند و تمامي آن را در الايضاح آورده است. ۳ رايج ترين نسخه آن را ابن ابي عمير از حمّاد بن عثمان، از مؤلّف، روايت كرده است. ۴ اين كتاب تا دوره هاي متأخّرتر، در دسترس بوده و نزديك به هزار روايت از آن در كتب اربعه، نقل گرديده است. ۵
گفتني است كه جمعي از اماميه در مَيّافارِقين (شهري كهن در بين النهرين، نزديك ديار بكر) از شريف مرتضي (م 436 ق) پرسيدند كه در مسائل شرعي، به كدام‌يك از اين كتب استناد كنند: رساله علي بن الحسين بن موسي بن بابويه، كتاب شلمغاني يا جامع حلبي؟ او در پاسخ گفت:
كتب ابن بابويه و حلبي را بايد بر كتاب شلمغاني ترجيح داد. ۶
5. الجامع، ۷ معمر بن راشد صنعاني بصري (م 153 يا 150 ق)، ۸ از ياران امام صادق(عليه السلام). ۹ وي اوّلين كسي است كه در يمن، به تأليف و تصنيف پرداخت ۱۰ و از جمله نويسندگان مغازي نيز به شمار مي رود. ۱۱ از راويان او، عبد الرزاق صنعاني و فضل بن دكين هستند. ۱۲ برخي درباره امامي بودن او تشكيك كرده و او را از رجال عامّه دانسته اند. ۱۳ با اين حال، وصف روشني از شرح حال و كتب وي در دست نيست.
6. كتاب في الحلال و الحرام، مسعدة بن زياد ربعي (زنده در ميانه قرن دوم)، از راويان موثّق امام صادق(عليه السلام). اين كتاب، به صورت موضوعي در ابواب فقه نوشته شده و عبد الله بن جعفر حميري، از طريق هارون بن مسلم، آن را نقل كرده است. ۱۴ شيخ آقا بزرگ تهراني، اين كتاب را همان «اصل» مسعدة بن

1.. رجال النجاشي، ص۳۶۶. نجاشي در توصيف كتاب محمّد بن عبد اللّه بن عمرو مي گويد: «له نسخة تشبه كتاب الحلبي مبوّبة كبيرة».

2.. الفهرست، طوسي، ص۱۷۴؛ الذريعة، ج۲۶، ص۴۸.

3.. ميراث مكتوب شيعه، ص۴۴۷.

4.. الفهرست، طوسي، ص۱۷۴؛ رجال النجاشي، ص۲۳۱.

5.. ميراث مكتوب شيعه، ص۴۴۸.

6.. جوابات المسائل الميافارقيات، ص۲۷۹، رسائل الشريف المرتضي، المجموعة الاُولي.

7.. الفائق في رواة و أصحاب الإمام الصادق(عليه السلام)، ج۳، ص۲۷۸.

8.. الطبقات الكبري، ج۵، ص۵۴۶.

9.. رجال الطوسي، ص۳۰۷.

10.. تذكرة الحفّاظ، ج۱، ص۱۹۱.

11.. مستدركات علم رجال الحديث، ج۷، ص۴۶۴.

12.. قاموس الرجال، ج۱۰، ص۱۷۴.

13.. رجال النجاشي، ص۴۱۵.

  • نام منبع :
    فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
    تاريخ انتشار :
    بهار 1388
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 24663
صفحه از 171
پرینت  ارسال به