15
فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51

آن بزرگوار نشده است؛ ۱ بلكه او از امام كاظم و امام رضا( حديث نقل كرده، ۲ به طوري كه از برجسته ترين راويان آنان به شمار آمده و حتّي وثاقت و جلالتش، به تأييد ايشان رسيده است. ۳ وي از محضر استادان بزرگي چون: عبد الله بن سنان، عبد الله بن مسكان، هشام بن حكم، حماد بن عيسي، حماد بن عثمان، علي بن رئاب و حارث بن مغيره، بهره برده است. ۴
يونس بن عبد الرحمان، يكي از راوياني است كه هم در مدح و هم در ذمّ او گزارش هاي بسياري در دست است. رجال شناسان، گزارش هاي حاكي از ذمّ او را كه بيشتر از جانب قمّيان نقل شده، ۵ مردود مي شمارند و سند آنها را صحيح نمي دانند. ۶ ابو عمرو كشي ـ كه اين گزارش ها را در كتاب رجال خويش آورده ـ ، خود با موازين عقلي، به نقد روايات جرح پرداخته و در نتيجه، همه را مخدوش شمرده است. ۷ از اين رو، با اطمينان مي توان گفت كه يونس بن عبد الرحمان، راوي ثقه و جليل القدر و يكي از اصحاب اجماع است ۸ كه روايات او مورد تأييد است. ۹
چنين به نظر مي رسد كه روايات ذمّ درباره يونس، تا حدي با داستان مقاومت وي در مقابل جريان واقفه، سازگار باشد؛ چرا كه آنان، زماني كه از همراه ساختن يونس با خود نوميد شدند، او را به باد تكفير و تفسيق گرفتند يا آن كه اين روايات را در زمان امام هفتم رواج دادند تا چهره يونس بن عبد الرحمان را مخدوش نمايند. ۱۰ شايد يكي ديگر از دلايل انتقاد قمّيان از يونس بن عبد الرحمان، انتساب فرقه اي از غُلات به نام «يونسيه» به وي باشد ۱۱ كه به دليل موضعگيري شديد محدّثان قم در برابر انديشه هاي غاليان، يونس بن عبد الرحمان نيز مورد هجمه انتقادات آنان قرار گرفته باشد. ۱۲ شايد بتوان نگارش كتاب الرد علي الغلات را نشاني از همراهي وي با قمّيان و هم رأيي او با آنان دانست.
اگرچه اين محدّث را بدان سبب كه بخشي از فعاليت او در قم بوده است، قمي شمرده اند، ۱۳ امّا از منظر آرا و انديشه هايش، از محدّثان مكتب عقل گراي بغداد به شمار مي آيد. اگر بهره گيري از استدلال هاي عقلي در مناظرات كلامي را يكي از ويژگي هاي مكتب حديثي بغداد به شمار آوريم، بايد

1.. اختيار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۸۰ و ۷۸۳.

2.. رجال النجاشي، ص۴۴۸؛ رجال الطوسي، ص۳۳۶ و ۳۶۸.

3.. اختيار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۷۹ ـ ۷۸۵؛ معجم رجال الحديث، ج۲۱، ص۲۱۲ ـ ۲۲۰.

4.. معجم رجال الحديث، ج۲۱، ص۲۲۹.

5.. رجال الطوسي، ص۳۳۶ و ۳۶۸.

6.. اختيار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۸۵ ـ ۷۸۸. درباره نقد سندي اين گزارش ها ر.ك: التحرير طاووسي، ص۶۲۴ ـ ۶۳۳؛ معجم رجال الحديث، ج۲۱، ص۲۲۰ ـ ۲۲۶.

7.. اختيار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۸۸.

8.. همان، ص۸۳۰.

9.. رجال الطوسي، ص۳۳۶؛ خلاصة الأقوال، ص۲۹۷.

10.. «تحقيق درباره كتاب كافي»، نامه آستان قدس، ش ۷، ص۱۷.

11.. الأنساب، ج۵، ص۷۱۱؛ الملل و النحل، ج۱، ص۱۸۸. درباره رد اين اتهام ر.ك: الغدير، ج۳، ص۱۴۲.

12.. براي آگاهي از نمونه هاي برخورد قمي ها با غاليان يا راويان احاديث غلو آميز، ر. ك: مكتب حديثي قم، ص۳۸۶ به بعد.

13.. اختيار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۷۹.


فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
14

بن اسباط، روايت كرده است؛ ۱ امّا آگاهي بيشتري از وي و آثارش در دست نيست.
10. كتاب مبوّب في الحلال و الحرام، ابومحمّد غياث بن ابراهيم تميمي دارمي اسيدي بصري. وي ساكن كوفه و از راويان موثّق امام صادق و امام كاظم( بوده است. ۲ از اين راوي، با عناوين مختلفي نظير: اسيدي، رزامي، دارمي و نخعي كوفي ۳ ياد شده كه شايد همه از يك فرد حكايت مي كند؛ ۴ امّا غياث بن ابراهيم بَتْري ـ كه ابن داوود، وي را فاسد العقيده دانسته ـ ۵ غير از نگارنده جامع ياد شده است. ۶
چنان كه از عنوان اين كتاب آشكار است، كتابي مبوَّب در موضوعات فقهي است كه ابن شهر آشوب از آن با عنوان «جامعه» ۷ و ابن طاووس با عنوان «كتاب» ياد مي كند. ۸ اسماعيل بن ابان بن اسحاق، ۹ محمّد بن يحيي الخزّاز و نيز حسن بن علي لؤلؤي، ۱۰ راويان اين كتاب بوده و رواياتي از آن در كتب حديثي شيعه آمده است.
11. كتاب مبوّب في الفرائض، رفاعة بن موسي اسدي كوفي (رفاعه نخاس)، از راويان موثّق امام صادق و امام كاظم(. ۱۱ گفته شده كه وي پس از امام كاظم( به واقفه پيوست؛ امّا پس از مدتي، از آن راه برگشت. ۱۲
اين كتاب را ـ كه به صورت موضوعي تدوين شده است ـ شماري از راويان، نظير: محمّد بن ابي عمير، صفوان بن يحيي و ابن فضال روايت كرده اند. ۱۳
12. الجامع الكبير في الفقه، يونس عبد الرحمان (م 208 ق) معروف به مولي آل يقطين. ۱۴ از سال ولادت او اطّلاع دقيقي در دست نيست، جز آن كه گفته اند كه وي در روزگار هشام بن عبدالملك، چشم به جهان گشود. ۱۵ وي امام صادق(عليه السلام) را در حرمين شريفين ملاقات كرده، امّا موفّق به شنيدن حديث از

1.. همان.

2.. رجال النجاشي، ص۳۰۵؛ رجال الطوسي، ص۲۶۸.

3.. رجال البرقي، ص۴۲. كتب اهل سنّت، از شخصي به نام ابو عبد الرحمان غياث بن ابراهيم نخعي كوفي سخن گفته و وي را تضعيف كرده اند؛ امّا با عنايت به تفاوت كنيه راوي ياد شده با راوي مورد نظر ما، مي توان حدس زد كه وي غير از غياث بن ابراهيم شيعي است ر.ك: التاريخ الكبير، ج۷، ص۱۰۹؛ ميزان الاعتدال، ج۳، ص۳۳۷؛ الجرح و التعديل، ج۷، ص۵۷.

4.. ر.ك: ميراث مكتوب شيعه، ص۲۸۰.

5.. رجال ابن داوود، ص۲۶۵.

6.. معجم رجال الحديث، ج۱۴، ص۲۵۲.

7.. معالم العلماء، ص۱۲۴.

8.. كتاب خانه ابن طاووس، ص۳۵۶.

9.. رجال النجاشي، ص۳۰۵.

10.. الفهرست، طوسي، ص۱۹۶.

11.. رجال النجاشي، ص۱۶۶.

12.. معجم رجال الحديث، ج۸، ص۲۰۴. واقفه، گروهي از شيعيان هستند كه با دعوي اين كه امام كاظم( امام قائم منتظر است، بر امامت او توقف كردند و امامت امامان بعدي را نپذيرفتند ر.ك: مقياس الهداية، ص۱۴۱.

13.. الفهرست، طوسي، ص۱۲۹.

14.. رجال البرقي، ص۴۹؛ رجال الطوسي، ص۳۳۶.

15.. رجال النجاشي، ص۴۴۶.

  • نام منبع :
    فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
    تاريخ انتشار :
    بهار 1388
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 24656
صفحه از 171
پرینت  ارسال به