23
فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51

در طبرستان كوشيده است. ۱ وي صاحب آثار فراواني بوده كه كتاب البيان و الحجة في الإمامة از جمله آنهاست؛ ۲ امّا وصف روشني از محتواي آنها در دست نيست.
24. المحاسن، احمد بن محمّد بن خالد برقي (م 274 ق)، از اصحاب امام جواد و امام هادي(. ۳ خاندان او كوفي هستند. ۴ جدّ بزرگ او محمّد بن علي، از ياران زيد بن علي بن الحسين( بود كه در قيام زيد در برابر حكومت ظلم و ستم بني اميه شركت كرد و در زندان يوسف بن عمر، به شهادت رسيد. در آن هنگام، خالد به همراه پدرش به قم مهاجرت كردند و در روستايي به نام بَرقه ۵ ساكن شدند و به همين سبب، به بَرقي معروف شدند. ۶
بسياري از بزرگان و رجال شناسان شيعه، او را مورد اطمينان و ثقه دانسته اند؛ ۷ امّا از آن رو كه از افراد ضعيف، روايت نقل مي كرد و به احاديث مرسل، اعتماد مي نمود، با مذمّت و طعن قمي ها رو به رو شد. علاوه بر اين، اتهام به غلو و نقل روايات غلوآميز، عامل ديگري بود كه سبب مذمت وي گرديد. ۸ از اين رو، احمد بن محمّد بن عيسي ـ كه در آن زمان، رئيس محدّثان قم بود ـ او را تبعيد كرد؛ ولي پس از مدتي، او را به قم فرا خواند و حتّي در مراسم تشييع جنازه او، با سر و پاي برهنه شركت كرد تا اهانتي را كه به او روا داشته بود، جبران كند. ۹
برقي از حدود دويست تن، روايت نقل مي كند. برخي از آنان عبارت اند از: احمد بن محمّد بن ابي نصر بزنطي، حسن بن محبوب، حسن بن علي بن فضال. همچنين بزرگاني همچون محمّد بن الحسن الصفّار، عبدالله بن جعفر الحميري، علي بن محمّد ماجيلويه از او روايت شنيده اند. ۱۰
برقي در حدود صد كتاب نوشته است كه متأسفانه تنها كتاب المحاسن او باقي مانده است. ۱۱ اين كتاب، تنها مجموعه اي روايي نيست، بلكه دايرة المعارفي از علوم مختلف است كه در برگيرنده صد كتاب در موضوعات مختلف: فقه، احكام، آداب، علل شرايع و... است. از اين كتاب، آنچه امروز در دست ماست، تنها يازده كتاب است كه در دو جلد، به چاپ رسيده است. ۱۲

1.. الذريعة، ج۵، ص۳۰.

2.. الفهرست، ابن نديم، ص۲۴۴.

3.. رجال البرقي، ص۵۷ و ۵۹.

4.. رجال النجاشي، ص۷۶.

5.. برقه يا برقه رود، از روستاهاي قم و از نواحي جبل است (معجم البلدان، ج۱، ص۳۸۹).

6.. رجال النجاشي، ص۷۶؛ الفهرست، طوسي، ص۶۲.

7.. رجال النجاشي، ص۷۶؛ الفهرست، طوسي، ص۶۲؛ خلاصة الأقوال، ص۶۳؛ رجال ابن داوود، ص۴۳؛ رجال ابن غضائري، ص۳۹.

8.. مكتب حديثي قم، ص۳۷۶.

9.. خلاصة الأقوال، ص۶۳.

10.. معجم رجال الحديث، ج۲، ص۳۸.

11.. اين كتاب، يك بار در دو جلد، به كوشش دار الكتب الإسلاميه قم، ۱۳۷۱ش، منتشر شده است و بار ديگر، به همّت مجمع جهاني اهل بيت، تحقيق و در دو جلد به چاپ رسيده است.


فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
22

إلي النبي(، كتاب الجمل، كتاب الصفّين، كتاب النهروان، كتاب الغارات. جامع او را احمد بن محمّد بن سعيد همداني، مشهور به ابن عقده (م 333 ق) روايت كرده است. ۱
21. الجامع في الفقه، علي بن محمّد بن شيرة القاساني، فقيه و محدّث از اصحاب و امام هادي(. ۲ به گفته نجاشي، وي فقيهي پر نقل و فردي فاضل بوده است؛ ولي احمد بن محمّد بن عيسي، بر او خرده گرفته و گفته است كه سخنان و عقايد منكري را از او شنيده است. شيخ طوسي نيز او را تضعيف كرده است؛ ۳ ولي نجاشي مي گويد:
در كتاب هاي او آنچه دلالت بر صحّت و درستي اين اتّهام كند، وجود ندارد! ۴
او داراي كتابي كبير با عنوان الجامع في الفقه بوده و كتاب الصلاة، كتاب الحج، كتاب التأديب از ديگر آثار اوست. ۵
22. الفقه المكمّل، ابو سمينه محمّد بن علي بن ابراهيم بن موسي ابي جعفر القرشي الصيرفي. اين اثر، مشتمل بر سي كتاب است ۶ و در آن، نشانه هاي غلو و تخليط يافت مي شود. ۷ رجال شناسان، وي را فاسد العقيده و ضعيف قلمداد مي كردند ۸ و حديثش را نمي نگاشتند. ۹ افزون بر آن، وي در كوفه به دروغ پردازي مشهور بوده و سپس به غلو، اشتهار يافته و از همين رو، به دستور احمد بن محمّد بن عيسي، وي را از قم بيرون كردند. ۱۰ چون مسلّم است كه احمد بن محمّد بن عيسي، از اصحاب امام رضا و امام جواد و امام هادي( بوده، ۱۱ به قرينه مي توان دريافت كه شايد ابوسمينه نيز در همان عصر مي زيسته است.
23. الجامع في الفقه، حسن بن زيد بن محمّد، ملقّب به «امام الداعي الي الحق» (م 270 ق). وي از دانشمندان فرقه زيديه بوده و در ميانه سال هاي 250 تا 270 هجري، بر طبرستان حكومت مي كرده و در همان جا درگذشته است. آن گونه كه در كتب تراجم آمده، گويا وي مؤسّس دولت علوي مستقل در ديار طبرستان و ديلم بوده است. ۱۲ همچنين، وي را از كساني برشمرده اند كه در اعتلاي شعاير مذهب تشيّع

1.. همان.

2.. رجال النجاشي، ص۴۱۸.

3.. نقد الرجال، ج۳، ص۲۷۲؛ معجم رجال الحديث، ج۱۳، ص۶۵.

4.. رجال الطوسي، ص۳۸۸.

5.. رجال النجاشي، ص۲۵۵.

6.. الذريعة، ج۱۶، ص۲۹۷.

7.. الفهرست، طوسي، ص۲۲۳.

8.. رجال النجاشي، ص۳۳۳.

9.. خلاصة الأقوال، ص۳۹۸.

10.. رجال الطوسي، ص۳۵۱، ۳۷۳ و ۳۸۳.

11.. أعيان الشيعة، ج۵، ص۸۲.

  • نام منبع :
    فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
    تاريخ انتشار :
    بهار 1388
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 24644
صفحه از 171
پرینت  ارسال به