29
فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51

اواخر قرن سوم هجري به شمار مي رود. او نزد گروهي از مشايخ كوفه، قم و بغداد حديث آموخت. وي خانه خود را كانون اجتماعات و مركز دانش شيعه قرار داد و تمامي مبلغ سيصد هزار ديناري را ـ كه از پدرش به ارث برده بود ـ در راه ترويج علم و حديث صرف نمود. او در جواني، بر مذهب عامّه بوده و پس از مدتي، مستبصر شد و به مذهب تشيّع گرويد. ۱ او استاد ابو عمرو كشي ۲ (صاحب رجال) و هم طبقه كليني بوده است. ۳ عيّاشي داراي كتب بسياري بوده كه شماره آن را تا دويست كتاب دانسته اند. وي چون از دانشوران شرق جهان اسلام بوده، آثارش در نواحي خراسان اهميت بسيار داشته ۴ و تلاش هاي علمي او در سمرقند چشمگير است.
رجال شناسان، وي را از راويان صدوق و ثقه مي دانند كه از ضعفا، نقل حديث كرده است. ۵ شيخ طوسي، او را با عباراتي نظير: «جليل القدر»، «واسع الأخبار»، «بصير بالروايات و مطّلع عليها» توصيف مي كند. ۶
اگرچه در ميان كتب او، تأليفي كه با عنوان «الجامع» باشد، ملاحظه نمي گردد، امّا سبب ذكر او در زمره جامع نگاران، از آن روست كه وي در بيشتر ابواب فقه و غير آن (همچون تفسير، حديث، تاريخ، نجوم، طب و سيره)، مصنّفاتي را از خود بر جاي نهاده است. ۷ افسوس كه آثار اين دانشور فرزانه، از گزند حوادث در امان نماند و جز بخشي از تفسير وي در اختيار نيست.

نتيجه

اكنون، در نتيجه اين جستجوي گسترده، با اطمينان مي توان گفت چهار كتابي كه الكافي كليني، پيش قراول آنهاست، برخلاف پندار بسياري از كسان، به معناي مطلق كلمه، «كهن ترين جوامع حديثي شيعه» نيستند، بلكه پيش از مصنّفان اين كتاب ها، شمار چشمگيري از اصحاب ائمّه( و غير ايشان، به تأليف جوامع يا كتاب هايي مبوّب دست زده اند. در واقع بايد گفت كه تأليف مصنّفات حديثي شيعه نيز مثل هر رشته علمي ديگر، مسير نقص به كمال، بساطت، سادگي و خامي به تركيب، پيچيدگي و پختگي را پيموده است؛ بدين معنا كه اصحاب ائمّه( در گام نخست، به ثبت و ضبط احاديث، در دفترهايي اقدام كرده اند كه فهرست نگاران، آنها را «اصول» خوانده اند. احاديث مندرج در اين دفترها، دسته بندي نشده و فاقد نظم و ترتيب بوده است. در مرحله بعد، محدّثاني كه احوال و آثارشان به اختصار گذشت، ضرورت دسته بندي و تبويب آن احاديث پراكنده را دريافتند و در نتيجه، به تدوين و تصنيف جوامع مورد بحث، اقدام كردند.

1.. الفهرست، ابن نديم، ص۲۴۴.

2.. رجال النجاشي، ص۳۵۰.

3.. همان، ص۳۷۲.

4.. الذريعة، ج۴، ص۲۹۵.

5.. الفهرست، طوسي، ص۲۱۲.

6.. ر.ك: رجال النجاشي، ص۳۵۱ ـ ۳۵۲؛ الفهرست، ابن نديم، ص۲۴۴ ـ ۲۴۶.


فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
28

اشعري ـ كه مشابه كتاب الجامع اوست ـ ، كتاب الضياء و النور است كه شامل ابواب نكاح، طلاق، رضاع،حدود و ديات بوده ۱ و با ابواب ديگري كه نجاشي به بيان آنها مي پردازد، هم خواني دارد.
ابن شهر آشوب، الجامع و النور و الضياء را كتاب هايي مستقل تلقي كرده و الجامع را شامل عبادات، النور را شامل معاملات مي داند و محتواي الضياء را بيان نكرده است؛ ۲ امّا برداشت شيخ آقابزرگ تهراني از گفتار شيخ طوسي، كه كتاب الجامع او شامل ابواب وضو تا ديات ۳ و كتاب الضياء و النور نيز عناوين بخش هايي ديگر از كتاب است ـ كه فصول عبادات و معاملات را از يكديگر جدا مي نمايد ـ صحيح تر به نظر مي رسد.
30. كتب ثلاثين، موسي بن حسن بن عامر بن عبد الله بن سعد اشعري قمي. او را با الفاظي از قبيل «ثقه»، «عين» و «جليل» توصيف كرده اند. ۴ وي صاحب سي كتاب بوده كه برخي از آنها عبارت اند از: كتاب الطلاق، كتاب الوصايا، كتاب الفرائض، كتاب الفضائل، كتاب الحج، كتاب الرحمة (كه همان كتاب الوضوء است)، كتاب الصلاة، كتاب الزكاة، كتاب الحج، كتاب الصيام، كتاب يوم و ليلة، كتاب الطبّ. ۵ اين كتاب ها را عبد الله بن جعفر حميري ـ كه در سال 297 ق، به كوفه آمده ـ ، روايت كرده است. ۶
31. الجامع في أنواع الشرايع، حميد بن زياد بن حماد دهقان (م 310 ق). وي از مصنّفان و محدّثان موثّق كوفي است كه در سورا و نينوا مي زيسته و از بزرگان واقفه بوده ۷ و روايتش را در صورت نبود معارض، مقبول شمرده اند. ۸
وي را از جمله معمّرين شمرده اند؛ به طوري كه از جابر جعفي (م 132 ق) و ابو حمزه ثمالي (م 150 ق) با يك واسطه روايت مي كند. ۹ با اين حال، شيخ طوسي، نامش را در زمره كساني كه از ائمّه روايت نكرده اند، ياد مي كند. ۱۰ او راوي بسياري از كتب اصول و صاحب تأليفات بسيار بوده است؛ چندان كه شماره مصنّفات او را به تعداد كتب اصول دانسته اند. ۱۱ شيخ طوسي، از كتب او از سه طريق و به دو واسطه روايت مي كند؛ ۱۲ امّا درباره آثار او اطّلاعي در دست نيست.
32. محمّد بن مسعود بن عيّاش سلمي سمرقندي، معروف به عيّاشي (م 320 ق). ۱۳ وي از دانشمندان

1.. همان.

2.. معالم العلماء، ص۱۳۸.

3.. الذريعة، ج۵، ص۱۳۰.

4.. رجال النجاشي، ص۴۰۶.

5.. رسالة في آل أعين، ص۵۱؛ رجال الطوسي، ص۴۴۹؛ الذريعة، ج۶، ص۲۵۴.

6.. رجال النجاشي، ص۱۳۲.

7.. خلاصة الأقوال، ص۱۲۹.

8.. الذريعة، ج۲، ص۱۴۸.

9.. رجال الطوسي، ص۴۲۱.

10.. الفهرست، طوسي، ص۱۱۴.

11.. الأعلام، ج۷، ص۹۵.

  • نام منبع :
    فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
    تاريخ انتشار :
    بهار 1388
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 24636
صفحه از 171
پرینت  ارسال به