69
فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51

مي‌گيرند كه طريق دستيابي به كتاب يا اصل راوي اصلي به حساب مي‌آيند. اما، همان گونه که بيان شد، با توجه به معنعن بودن اسناد الکافي در آغاز، راهي براي تميز اين دو نوع از مشايخ وجود ندارد. ۱ از فوايد شناسايي مشايخ اجازه، افزون بر روشن شدن مصادر تأليف کتاب الکافي، مي‌توان به تأثير آن در ارزيابي سندي روايات اشاره نمود. در روش مرسوم ارزيابي سندي، تمامي راويان مورد بررسي رجالي قرار گرفته و ضعيف يا مجهول بودن هر يک منجر به ضعف روايت مي‌گردد. اما چنانچه راويان ضعيف يا مجهول در زمره مشايخ اجازه بوده و طريق دستيابي به کتاب يا اصل راوي اصلي به حساب آيند، اين امر، به الزام، به ضعف روايت نمي‌انجامد، بلكه در صورتي که با قرايني بتوان به کتاب يا اصل منقول اعتماد نمود، ضعف مشايخ اجازه قابل چشم‌پوشي خواهد بود؛ ۲ از جمله اين قراين، مشهور بودنِ اصل يا کتاب و وجود طرق موازي براي نقل آن است.
بدين ترتيب، مسأله اصلي در اين مقاله نحوة شناسايي مشايخ اجازه در اسناد الکافي و در پرتو آن، شناسايي برخي از مصادر تأليف اين کتاب است.

فرهنگ کتبي در حديث شيعه

يکي از شاخص‌هاي ضبط و نقل حديث در شيعه، تأکيد فراوان بر نگارش حديث و انتقال آن به نسل‌هاي بعدي با تکيه بر مکتوبات حديثي بوده است. در برابر، فرهنگ اصلي حديث اهل تسنّن، تکيه بر حفظ و نقل شفاهي حديث بوده است. اهل تسنّن تا پايان قرن نخست هجري از كتابت حديث خودداري مي‌كردند. ۳ نخستين كتابت‌هاي قابل توجه پس از سال 120 هجري انجام گرفته است. ۴ در برابر، شواهد فراواني بر تأکيد امامان شيعه( بر نگارش احاديث در دست است. ۵ از اين رو، تدوين و نگارش حديث در بين اصحاب رواج داشته است. ۶ آمادگي اصحاب ائمه( در ثبت في‌المجلس روايات ۷ و شكل‌گيري اصول روايي در دوران ائمه( ـ که شواهد آن در کتب فهرست به يادگار مانده ـ شاهد اين مدعاست. ۸ روشن است که حفظ و ضبط کتبي حديث، به ويژه اگر در طبقات نخست انجام پذيرد، مزيت مهمي در اصالت و صيانت آن به شمار مي‌آيد. ۹ همچنين، در انتقال آن به نسل بعدي نيز، در صورت رعايت برخي شرايط، بسيار دقيق‌تر از انتقال تنها به کمک حافظه خواهد بود. شواهد فراواني براي انتقال كتبي احاديث

1.. پژوهشي در تاريخ حديث شيعه، ص۴۷۸.

2.. روضة المتقين، ج۱۴، ص۴۰؛ پژوهشي در تاريخ حديث شيعه، ص۴۷۹.

3.. علوم الحديث و مصطلحه، ج۱، ص۳۳.

4.. در اين باره و نحوه تدوين حديث ر.ك: اضواء علي السنة المحمدية، ص۲۵۸-۲۶۴.

5.. ر.ك: الكافي، ج۱، ص۵۱، باب رواية الكتب و الحديث و فضل الكتابة و التمسك بالكتب، ح۸ تا ۱۱؛ بحارالأنوار، ج۱، ص۱۴۴، باب فضل كتابة الحديث و روايته، ح۱، ۱۱، ۱۲، ۱۸، ۱۹، ۲۷، ۳۵ تا ۴۰، ۴۶، ۴۷.

6.. رجال النجاشي، ص۳، در مقام رد بر اين سخن كه شيعيان پيشينه تأليف و مصنفي نداشته‌اند.

7.. رجال الكشي، ص۲۴۳، دربارة زرارة بن أعين و نحوة ضبط احاديث توسط او.

8.. براي فهرستي از اين تأليفات ر.ك: پژوهشي در تاريخ حديث شيعه، ص۱۷۸- ۱۷۹ و ۱۸۳-۱۸۷.

9.. الذريعة، ج۲، ص۱۲۵-۱۲۶.


فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
68

مشايخ اجازه در اسناد الکافي

مجيد معارف ۱

رضا قرباني زرين ۲

چکيده

با توجه به شيوع كتابت و نقش اساسي آن در حفظ و ضبط حديث شيعه و انتقال آن به نسل‌هاي بعد و صاحبان كتب اربعه، اين مسأله مهم طرح مي‌شود كه چه راه‌هايي براي شناسايي مصادر تأليف كتاب الكافي به عنوان مهم‌ترين كتاب از بين كتب اربعه وجود دارد. اين مسأله، با طرح موضوع مشايخ اجازه و نقش آنان در اسناد الكافي، قابل پي‌گيري خواهد بود. از ثمرات مهم اين مطلب، تأثير جدي آن در بررسي سندي روايات الكافي است كه در شرايطي مي‌توان از ضعف مشايخ اجازه چشم پوشيد. براي شناسايي مشايخ اجازه، ابتدا با بررسي آماري روايات مشايخ در اسناد الكافي، مشايخ اجازه محتمل استخراج مي‌گردد. سپس از راه كتب فهرست و همچنين تحليل اسناد مختلف در الكافي و تطبيق با ساير مصادر، شيخ اجازه بودن ايشان تثبيت خواهد شد. اين روش‌ها، ضمن بيان مواردي از كاربرد آنها، تبيين شده و در پايان، برخي نمونه‌هاي ديگر نيز ذكر شده است.

کليد واژه‌ها: مصادر الكافي، بررسي سند، ضعف سند، مشايخ كليني، شيخ اجازه.

درآمد

کتب اربعه مهم‌ترين منابع حديثي شيعه به شمار مي‌آيند. كتاب الكافي، در بين اين چهار كتاب، با توجه به قدمت آن و اشتمال آن بر مباحث عقايد و اخلاق، برتري و اهميتي دو چندان دارد. در كتاب الكافي، بر خلاف ديگر كتب اربعه، اسناد روايات به صورت كامل نقل شده است؛ با توجه به معنعن بودن اسناد روايات در الكافي و ابهام در نحوة تحمل و نقل روايات، ماهيت روات مذكور در اسناد آن، امري قابل تحقيق به شمار مي‌آيد. همان گونه كه مي‌دانيم مشايخ ياد شده در اسناد روايات، يا شيخ روايت هستند ـ كه معمولاً روايت از ايشان با سماع نقل شده است ـ ، يا گاهي اوقات، ايشان در زمره مشايخ اجازه قرار

1.استاد دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران.

2.( دانشجوي كارشناسي ارشد علوم قرآن و حديث دانشگاه تهران.

  • نام منبع :
    فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
    تاريخ انتشار :
    بهار 1388
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 24491
صفحه از 171
پرینت  ارسال به