9
فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51

اصلي كتب جوامع، يعني «تبويب بر اساس موضوعات فقهي» را دارا بود. از اين رو، اين گونه كتب نيز در زمره جوامع محسوب گرديد.
يكي از دلايلي كه به ما اجازه مي دهد تا «كتب ثلاثين» را از جمله كتب جوامع برشماريم، تبويب كتاب الكافي است كه به تقليد از «كتب ثلاثين» پيشين، نظير كتاب حسين بن سعيد، در سي كتاب، تنظيم شده است. شيخ طوسي در توصيف شيخ كليني مي نويسد:
له كتب منها: الكافي يشتمل علي ثلاثين كتابا أوّله كتاب العقل و فضل العلم، و كتاب التوحيد، و كتاب الحجّة... و كتاب الروضة آخر كتاب الكافي. ۱

پيشينه پژوهش

پيش از اين پژوهش، سلسله مقالاتي با عنوان «تحقيق درباره كتاب الكافي» به خامه آية الله محمّد واعظ زاده خراساني در ماهنامه نامه آستان قدس به چاپ رسيده است. ۲ در آن مقاله هاي پياپي، شماري چند از جوامعي كه پيش از الكافي، به رشته تأليف در آمده اند، معرفي شده است. اين پژوهش، با الهام از آن نوشتار و براي تكميل و توسعه آن، انجام شده است.

معناي جامع

پيش از معرّفي جامع نويسانِ پيش از كليني، از باب مقدّمه، لازم است كه معناي «جامع» را در لغت و اصطلاح بازگوييم.

يك. جامع در لغت

جامع در زبان عربي، بر مفاهيمي كه در آنها جامعيت و احاطه اي وجود دارد، اطلاق مي شود. مسجدي را كه در آن، نماز جمعه برپا مي گردد، از لحاظ گردآمدن شمار بيشتري از مردم در آن، «المسجد الجامع» مي خوانند. سخني را كه لفظ آن، اندك و معنايش بسيار باشد، «الكلام الجامع»، «جوامع الكلم» و «كلمه جامعه» مي گويند. روز جمعه را هم ـ كه هنگام اجتماع مردم است ـ ، «اليوم الجامع» مي گويند. به ديگ بزرگ هم «قِدرٌ جامعه» گويند.غُلّ (بند و زنجير آهنين) را هم «الجامعه» خوانند؛ زيرا دستان زنداني را به گردنش مي بندد ۳ و به تازگي دانشگاه را هم از آن جهت كه رشته هاي گوناگون دانش را در بر مي گيرد «جامعه» ناميده اند. ۴

1.. رجال الطوسي، ص۲۱۰.

2.. ر.ك: نامه آستان قدس، ش ۲ ـ ۱۲، دي ۱۳۳۹ ـ خرداد ۱۳۴۱.

3.. الصحاح تاج اللغة وصحاح العربيّة، ماده جمع.

4.. المعجم الوسيط، ماده جمع.


فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
8

جامع نويسان پيش از كليني

دكتر سيّد كاظم طباطبايي ۱

علّيّه رضاداد ۲

چکيده

در مقاله حاضر، سعي گرديده است تا با اشاره اي كوتاه به جامع نويسان پيش از كليني، اين فرضيه، اثبات شود كه قبل از كتب اربعه نيز جامع حديثي ديگري، تبويب و تدوين گرديده است. نگارنده، همچنين در پي آن است تا فرايندي را كه به تكامل نگاشته هاي حديثي و در نتيجه، به تدوين كتب اربعه و به اصطلاح «جوامع حديثي متقدّم» منجر شده است، مورد بحث و بررسي قرار دهد. از اين رو، وي به كنكاش در كتب تراجم و رجال پرداخته تا كتبي را كه تحت عنوان «الجامع» قبل از كتب اربعه، نگاشته شده اند، شناسايي نمايد. در اين ميان، وي به معرّفي جوامع حديثي مانند: الجامع في الفقه، الجامع في سائر أبواب الحرام و الحلال، كتاب مبوّب في الحلال و الحرام، الجامع الكبير في الفقه، كتاب مبوّب في الفرائض و... پرداخته و نحوه تبويب در اين جوامع و اعتبار آنها را نزد علماي بزرگ رجال (مانند نجاشي و كشي) بررسي نموده است. نگارنده، پس از معرّفي 33 كتاب جامع حديثي، به اين نتيجه مهم مي رسد كه كتب اربعه، از جمله الكافي، كهن ترين جوامع حديثي شيعه نيستند و جوامع حديثي، فرايند مختلفي را طي كرده اند تا به كتب اربعه رسيده اند.

کليد واژه‌ها: جوامع حديثي، جامع نويسان، كتب اربعه، كليني.

درآمد

اين مقاله، در پاسخ به اين سؤال شكل گرفته كه: تكامل نگاشته هاي حديثي، چه فرايندي را پيموده اند تا به صورت كتب اربعه، و به اصطلاح «جوامع حديثي متقدّم»، درآمده اند؟ بنا بر اين، به كاوش در كتب تراجم و رجال پرداخته شد تا كتبي كه با عنوان «الجامع» نگاشته شده اند، شناسايي شوند. در اين ميان، عناوين ديگري نظير: «الفقه المكمّل»، «ثلاثين كتب»، «النوادر» و حتي «مشيخه» يافت شد كه ويژگي

1.استاد دانشگاه فردوسي مشهد.

2.( دانشجوي كارشناسي ارشد علوم قرآن و حديث، دانشگاه فردوسي مشهد.

  • نام منبع :
    فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51
    تاريخ انتشار :
    بهار 1388
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 24439
صفحه از 171
پرینت  ارسال به