راه هاى خداشناسى - صفحه 6

۴۹۹۲.امام على عليه السلام :سپاسْ خدايى را كه از باطن امور پوشيده ، خبر دارد و نشانه هاى آشكار ، بر وى دلالت مى كنند و چشم بينا از ديدنش ناتوان است . نه چشمِ آن كه او را نمى بيند ، منكرش مى شود ، و نه دلِ آن كه به او باور دارد ، او را مى بيند . . . پس او كسى است كه نشانه هاى جهان هستى ، گواهانِ اويند بر اعتراف دلِ كسانى كه [ به زبان ، او را] انكار مى كنند .

۴۹۹۳.امام على عليه السلام :با آفرينش خدا ، بر [ وجود] او استدلال مى شود ، و به وسيله خِردها ، شناخت او شكل مى گيرد ، و با انديشيدن ، حجّت هاى او اِقامه مى گردد ، با دليل ها شناخته شده است ، و با برهان هاى آشكار ، مشاهده گشته است .

۴۹۹۴.امام على عليه السلامـ درباره آفريدگان ـ: آفريدگارشان به وسيله آنها بر خِردها تجلّى پيدا مى كند .

۴۹۹۵.امام على عليه السلام :سپاسْ خدايى را كه به وسيله آفرينش خود ، براى آفريدگانش متجلّى شده ، و به سبب حجّت هايش ، براى دل هاى آنان ، آشكار گشته است .

۴۹۹۶.امام على عليه السلام :به وسيله نشانه هايى كه از تدبير استوار و قضاى محكم [ خود ]به ما نشان داده ، براى خِردها آشكار شده است .

۴۹۹۷.امام على عليه السلام :سپاسْ خدايى را ... كه ذهن ها به شناخت او نائل مى شوند ، امّا نه با احساس ، و ديدنى ها بر او گواهى مى دهند ، امّا نه با حضور او [ در كنارشان] ، و وهم ها بر او احاطه ندارند ؛ بلكه براى آنها در ديگر آفريده ها تجلّى مى يابد .

۴۹۹۸.امام على عليه السلام :در گواه هاى روشنى كه بر ظرافت آفرينش و عظمت قدرتش اقامه كرده ، چيزهايى است كه خِردها به موجب آنها به وجودش معترف و در برابرش تسليم اند ، و [ نيز] اين كه در گوش هاى ما بانگ دلايل او بر يگانگى اش درپيچيد .

صفحه از 18