آنچه در شناخت خدا ممكن نيست! - صفحه 4

۵۰۳۰.امام على عليه السلامـ در حال خطاب به خداى عز و جل ـ: هيچ نگاهى به تو نمى رسد ، و هيچ چشمى تو را نمى بيند . نگاه ها را تو در مى يابى ، و كارها را تو بر مى شمارى .

۵۰۳۱.امام على عليه السلامـ در وصف خداى عز و جل ـ: اوهام بر او واقف نمى شوند تا او را سايه اى تمثيلى تصوّر كنند ، و ديده ها او را درك نمى كنند تا با جابه جايىِ ديده ها ، [ از ديده ها ]پنهان شود . . . نگاهِ چشم ها از درك او باز مانده ، و اوهام آفريدگان ، از دستيابى به اوصافش كوتاه شده است .

۵۰۳۲.امام على عليه السلامـ در وصف خداى عز و جل ـ: به خاطر بزرگى عظمتش ، ديده ها به او نمى رسند ؛ چرا كه پرده هايى بر ديدگان افكنده كه در وجودش نفوذ پيدا نمى كنند ، و حجاب هاى ويژه اش از [ شدّت ]استوارى ، در راه [ دستيابى به] آن صاحب عرش نمى شكافند . اوست كه همه كارها با خواست او انجام مى پذيرد .

۵۰۳۳.امام على عليه السلام :هر چيزى كه چشم و نگريستن ، آن را فرا گيرد ، مخلوق است ، و هر مخلوقى نيازمند خالق .

4 / 2

شناخت كُنه ذات خدا

۵۰۳۴.امام على عليه السلامـ خطاب به خداوند عز و جل ـ: اوهام از تفسير صفاتت ، خسته شده ، و خِردها در رسيدن به كُنهِ عظمتت ناتوان گرديده اند ... و آرايه هاى زبان ها در برابر آن ، فرو مانده اند و در اين وادى ، تدبير ، در ستودن هاى گوناگون ، گم راه شده است . هر كس در اين باره بينديشد ، انديشه اش شكست مى خورَد و با خِردى بهت زده و انديشه اى سرگردان ، باز مى گردد .

صفحه از 18