صفات ثبوتی خداوند (بخش سوم) - صفحه 8

۵۱۹۴.الإرشادـ هنگامى كه روحانى اى يهودى ، پرسيد كه : آيا خدا در آسمان است يا در زمين؟ ـ: امير مؤمنان عليه السلام به سويش رفت و به او فرمود : «اى يهودى! ... خداوند عز و جل ، آفريننده مكان است . بنا بر اين ، مكانى براى او نيست ، و جليل تر از آن است كه مكانى وى را در بر گيرد . او در همه جا هست ، بدون مماس بودن و بدون مجاورت داشتن با مكان .
علمش بر آنچه در آنهاست ، احاطه دارد ، و هيچ چيزى از آنها از دايره ساماندهى او بيرون نيست ، و من تو را از چيزى كه در يكى از كتاب هاى شما آمده و تأييدى بر گفته من است ، خبر مى دهم . آيا اگر آن را بشناسى ، ايمان مى آورى؟» .
گفت : آرى .
فرمود : «آيا در يكى از كتاب هايتان نيافتيد كه موسى بن عمران عليه السلام ، روزى نشسته بود كه فرشته اى از مشرق آمد و موسى عليه السلام به وى گفت : از كجا آمده اى؟ . گفت : از پيش خداى عز و جل .
آن گاه ، فرشته اى ديگر از مغرب آمد و موسى عليه السلام به وى گفت : از كجا آمده اى؟ . گفت : از نزد خداوند .
و فرشته ديگرى آمد و گفت : من از آسمان هفتم ، از نزد خداى والا به نزد تو آمده ام .
و فرشته اى ديگر آمد و گفت : از هفتمين طبقه زيرينِ زمين ، از نزد خداوند آمده ام .
موسى عليه السلام گفت : منزّه است آن كه هيچ مكانى از او تهى نيست و به هيچ مكانى از مكان ديگر ، نزديك تر نيست » .
يهودى گفت : گواهى مى دهم كه حقيقت ، همين است و تو به مَسنَد پيامبرت ، از كسى كه بر آن نشسته است ، سزاوارترى .

۵۱۹۵.امام على عليه السلام :براى همه چيزها هنگام آفرينش آنها ، حدّى قرار داد ، براى تمايز همانندىِ آنها از خود ، و تمايز همانندىِ خويش از آنها . او در موجودات ، حُلول نمى كند تا گفته شود : «او در درون آنهاست» ، و از آنها دور نيست تا گفته شود : «او از اشيا ، فاصله دارد» و از آنها خالى نيست تا گفته شود : «كجاست؟» ؛ بلكه خداى عز و جل ، علمش ، بر آنها احاطه دارد و به آفرينشش آنها را استوار ساخته است و به حفظش ، آنها را شماره كرده است .
نه پوشيده هاى اعماق آسمان از او پنهان است ، و نه پيچيدگى هاى نهفته در تاريكى شبِ تار ، و نه آنچه در آسمان هاى بالا تا زمين هاى پايين هست . براى هر چيزى از چيزها[ ى عالَم] ، نگاهبان و مراقبى است ، و هر چيزى از آنها با چيزى احاطه شده و او بر احاطه دارندگان [ نيز] ، احاطه دارد .

صفحه از 16