روان شناسى (بخش پنجم - روش هاى نفوذ در دل ديگران) - صفحه 22

۵۴۹۰.امام على عليه السلام :سه چيز موجب محبّت مى گردد : خوش خُلقى ، نرم خويى ، و فروتنى .

۵۴۹۱.امام على عليه السلام :جامه شرم و حيا بر تن كن ، و وفادارى را زره خود بگير ، و برادرى را پاس دار ، و گفتگو با زنان را كم كن تا ارجمندى ات كامل شود .

۵۴۹۲.امام على عليه السلام :با كم سخن گفتن ، هيبتْ حاصل مى شود ، و با انصاف ، دوستانْ افزون مى شوند ، و با بخشش ، منزلتْ فزونى مى گيرد ، و با فروتنى ، نعمتْ كامل مى گردد ، و با تحمّل رنج ها ، سرورى واجب مى شود ، و با روش عادلانه ، دشمنْ مقهور مى شود ، و با بردبارى در برابر نابخرد ، ياران [ تو ]عليه او فزونى مى گيرند .

۵۴۹۳.امام على عليه السلام :در هنگام بريدن برادرت از تو ، خود را به پيوند با او وا دار و به گاهِ روى گردانى ، لطف و مهربانى بورز و زمان بُخل ورزى ، بخشش كن و به هنگام دورى ، نزديك باش و به وقت سختگيرى ، نرم شو و به وقت ديدنِ جرم ، عذرپذير باش ، آن سان كه گويى تو برده اش هستى و او نعمت بخش تو بوده است . مبادا چنين نيكى اى را در غير جاى خود و با غير اهل آن ، انجام دهى .
دشمنِ دوستت را دوست مگير كه به دشمنى با دوستت كشانده خواهى شد . در پنددهى به برادرت ـ در نيك و بد ـ يك رنگ باش . خشم خويش را جُرعه جُرعه فرو بَر ؛ چرا كه هيچ جرعه اى را شيرين فرجام تر و خوش پايان تر از آن نديدم . با آن كس كه بر تو درشتى مى كند ، نرمى كن ، باشد كه به زودى با تو نرمى ورزد ، و بر دشمنت راه بخشش پيش گير كه شيرين ترينِ دو پيروزى است .
اگر خواستى با برادرت قطع رابطه كنى ، جايى براى دوستىِ او ، نزد خود باقى بگذار تا اگر روزى پشيمان شد ، جايى براى بازگشت داشته باشد . هر كه گمانِ نيك بر تو دارد ، با كار نيك گمانش را تصديق كن و با تكيه بر آنچه بين تو و برادرت است ، حقّ او را ضايع مكن ؛ چون كسى كه حقّش را ضايع كنى ، برادرت نخواهد بود .
مبادا خانواده ات بدبخت ترينِ مردم در نزد تو باشند . دل به آن كس مبند كه از تو روى گردانده و مبادا برادرت در قطع رابطه با تو ، قوى تر از تو بر پيوند زدن باشد و در بدى كردن بر تو ، توانمندتر از تو بر احسان ورزيدن باشد . مبادا ستمِ آن كه به تو ستم ورزيده ، بر تو بزرگ آيد ؛ چون او در زيان خود و سود تو كوشيده است . و پاداش كسى كه تو را شاد كند ، اين نيست كه با وى بد كنى .

صفحه از 22