دانش و حكمت - صفحه 3

۱۷.امام رضا عليه السلام- از پدرانش عليهم السلام از پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله - : فراگيرى دانش، وظيفه هر مسلمانى است. پس دانش را در جايگاه‏هاى آن بجوييد و آن را از اهلش فرا گيريد؛ چرا كه آموختن دانش براى خدا، كار نيك است و كوشش [براى فراگيرىِ ]آن، عبادت و گفتگو در باره آن، تسبيح و به كار بستنش، جهاد و آموختنش به كسى كه آن را نمى‏داند، صدقه و بخشيدن آن به اهلش، مايه نزديكى به خداى بزرگ است ؛ زيرا دانش، وسيله شناختِ حلال و حرام و مناره‏هاى راه‏هاى بهشت است، و مونس در بى‏كسى، و يار در غربت و تنهايى، و هم‏سخن در خلوت، و راه‏نما در خوشى و ناخوشى، و سلاح در برابر دشمنان و مايه آراستگى در نزد دوستان است .
خداوند، مردمانى را به سبب دانش، بالا مى‏برَد و آنان را در خوبى‏ها ، پيشوا قرار مى‏دهد، به طورى كه آثارشان اقتباس مى‏شود و از كردارشان ، تقليد مى‏گردد و به آرايشان ، مراجعه مى‏شود. فرشتگان به دوستى آنان، راغب مى‏شوند و با بال‏هايشان ، آنها را نوازش مى‏دهند و در نمازشان ، برايشان طلب بركت مى‏كنند. هر تَر و خشكى براى آنها آمرزش مى‏طلبد، حتّى ماهيان و خزندگان دريا و درندگان و چرندگان بيابان.
دانش، مايه حيات دل‏ها در برابر نادانى، و روشنايى ديدگان در برابر تاريكى، و نيروى بدن‏ها در برابر ناتوانى است و بنده را به جايگاه خوبان و مجالس نيكان و درجات بلند در دنيا و آخرت مى‏رسانَد. سخن گفتن در باره آن، هم‏سنگ روزه گرفتن است و مباحثه آن، برابر با شب زنده دارى است . با دانش است كه پروردگار، فرمان‏بُردارى و بندگى مى‏شود و با دانش است كه صِله اَرحام به جا آورده مى‏شود و حلال از حرام ، شناخته مى‏شود. دانش، پيشواى كردار است و كردار، پيرو آن. به نيك‏بختان عطا مى‏شود و تيره‏بختان، از آن، محروم مى‏شوند. پس خوشا به حال كسى كه خداوند، او را از بهره‏اش از دانش محروم نسازد!

صفحه از 17