دانش و حكمت - صفحه 7

۲۱.امام رضا عليه السلام- به نقل از پدرانش عليهم السلام از پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله - : دانش، پيشواى كردار است و كردار، پيرو آن. به نيك‏بختان عطا مى‏شود و تيره‏بختان، از آن، محروم مى‏شوند.

ر . ك : دانش‏نامه عقايد اسلامى : ج 3 ص 231 (بخش نهم / فصل دوم : فضيلت آموزش) .

2 / 2

اهميت يادگيرى حديث‏

۲۲.امام رضا عليه السلام- به نقل از پدرانش عليهم السلام - : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله سه بار فرمود: «خدايا! جانشينان مرا رحمت كن». گفته شد: (اى رسول خدا!) جانشينان شما چه كسانى هستند؟ فرمود: «آنها كه بعد از من مى‏آيند و احاديث و سنّت مرا روايت مى‏كنند و پس از من، آنها را به مردم آموزش مى‏دهند».

۲۳.امام رضا عليه السلام- به نقل از پدرانش عليهم السلام از پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله - : هر كسى از امّتم چهل حديث حفظ [و نگهدارى ]كند تا آنان از آن احاديث بهره مند شوند، روز قيامت ، خداوند او را فقيه و دانشمند بر مى‏انگيزد.

۲۴.امام رضا عليه السلام- به نقل از پدرانش عليهم السلام از پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله - : هر كس بدون شنيدن [عقايد و احكام دينش از پيامبر يا امام ]عبادت كند ، قطعاً خداوند او را به نيستى مى‏كشانَد، و هر كس با شنيدن از غير درى كه خداوند عزّ و جلّ آن را براى خلقش باز كرده است، عبادت كند، مشرك است، و دَرِ مورد اعتماد به وحى خداى تبارك و تعالى، محمّد صلى اللّه عليه و آله است.

صفحه از 17