آداب آموختن (بخش اول) - صفحه 24

۹۹۲.امام على عليه السلام :دانش گمشده مؤمن است ، پس آن را حتى از دست مشركان بگيريد و هيچ يك از شما از فراگرفتن حكمت از هركه بشنود خوددارى نكند .

۹۹۳.امام على عليه السلام :حكمت گمشده مؤمن است . آن را مى جويد حتى اگر در دست فرومايگان باشد .

۹۹۴.امام كاظم عليه السلام :بدانيد كه سخن حكيمانه گمشده مؤمن است ، پس دانش را فراگيريد ، پيش از آنكه از ميان برداشته شود و از ميان رفتن آن ، به رفتن دانشمندانتان از ميان شماست .

۹۹۵.امام سجاد عليه السلام :از اين كه مرواريد گران بها را از ميان زباله دانى پست برگيرى ، دريغ مكن كه پدرم مرا روايت كرد و فرمود : از اميرمؤمنان عليه السلامشنيدم كه مى فرمود : سخن حكيمانه در پى جايگاه اصلى اش آن قدر در سينه منافق بالا و پايين مى رود ، تا آن را بر زبان آورد و مؤمن بشنود كه وى اهل آن و بدان سزاوارتر است ، پس آن را بربايد .

۹۹۶.در مصباح الشريعه از امام صادق عليه السلام :حكيمان گفته اند : حكمت را از دهانهاى ديوانگان [ هم ] بگير .

۹۹۷.عيسى عليه السلام :حقّ را از اهل باطل بگيريد و باطل را از اهل حقّ مگيريد . نقّاد سخن باشيد كه بسى گمراهى با آيه اى از كتاب خدا زينت داده مى شود؛ همان گونه كه درهم مسين را با نقره اندود مى كنند . به ظاهر يكى مى نمايند ، ولى بينايان آن را مى آزمايند و تشخيص مى دهند .

۹۹۸.امام كاظم عليه السلام :اى هشام! مسيح به حواريّون خود فرمود : ... اگر چراغى را كه با قير مى سوزد در شبى تاريك بيابيد ، از پرتو آن روشنى مى گيريد و بوى بدش ، مانع استفاده شما نمى شود؛ همين گونه سزاست كه حكمت را از هركس كه پيش او يافتيد ، بگيريد و بى علاقگى او مانع شما نشود .

صفحه از 36