آداب آموختن (بخش اول) - صفحه 4

۹۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس براى خدا ، بابى از دانش را فراگيرد تا به مردم بياموزد ، خداوند پاداش هفتاد پيامبر به او بدهد .

۹۱۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانش را نجوييد تا بدان به دانشمندان فخر بفروشيد يا با نادانان به جدل برخيزيد و يا مردم را به سوى خود بگردانيد كه هركس چنين كند ، در آتش است وليكن دانش را براى خدا و سراى آخرت فراگيريد .

۹۱۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس دانش را فراگيرد تا اسلام را بدان زنده كند ، ميان او و پيامبران جز يك درجه فاصله نباشد .

۹۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس را مرگ در رسد و وى در جستجوى دانش باشد تا اسلام را بدان زنده كند ، در بهشت ميان او و ميان پيامبران تنها يك درجه فاصله باشد .

۹۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در سفارش خضر عليه السلام به موسى عليه السلامآمده استـ : اى موسى! آنچه مى آموزى براى آن بياموز تا بدان عمل كنى و براى آن مياموز تا از آن سخن برانى كه وبالش گريبان گير تو مى شود و نورش از آنِ غير تو .

۹۱۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى عليّ! از ويژگيهاى مؤمن آن است كه حقيقت را از دشمنش مى پذيرد و فرا نمى گيرد جز براى آنكه بداند و نمى داند جز براى آنكه عمل كند .

۹۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس دانش بياموزد تا بزرگى كند ، نادان بميرد و هركس تنها براى گفتن و نه عمل كردن فرابگيرد ، منافق بميرد و هركس براى مناظره و جدل بياموزد ، فاسق بميرد و هركس براى فراوانى ثروت ، دانش آموزد ، نامسلمان بميرد و هركس براى عمل فراگيرد ، عارف بميرد .

۹۱۷.امام على عليه السلام :خداى بيامرزد كسى را كه . . . براى خوب فهميدن و استوارى بياموزد .

۹۱۸.امام على عليه السلام :هركس علم را براى عمل به آن فراگيرد ، از كسادى آن نهراسد .

صفحه از 36