آداب آموختن (بخش دوم) - صفحه 4

۱۰۴۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ـ در سفارش به على عليه السلامـ : هركس دانش فراگيرد تا بدان با نادانان بستيزد يا با دانشمندان مجادله كند يا مردم را به سوى خود بخواند ، از اهل آتش است .

۱۰۴۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانش را فرا نگيريد تا بدان با نادانان بستيزيد و دانش را فرانگيريد تا بدان با دانشمندان مجادله كنيد و دانش را فرا نگيريد تا فرمانروايان را به سوى خود بكشيد و هركس چنين كند در آتش است .

۱۰۴۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس دانش را فراگيرد تا بدان با دانشمندان بستيزد يا با نادانان همراهى كند يا مردم را بچاپد ، آتش بدو سزاوارتر است .

۱۰۴۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در سفارش به ابوذرـ : اى ابوذر! . . . هركس دانش را بطلبد تا بدان مردم را متوجه خود كند ، بوى بهشت را نيابد . اى ابوذر! هركس دانش را بطلبد تا بدان به مردم نيرنگ بزند ، بوى بهشت را نيابد .

۱۰۴۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :گروهى از امّت من در دين تفقّه مى كنند و قرآن مى خوانند و مى گويند : «نزد فرمانروايان مى رويم و از دنياى آنان بهره مى بريم و دينمان را از آنها جدا مى كنيم .» در حالى كه چنين نيست؛ همان گونه كه از خاربن جز خار چيده نمى شود ، از نزديكى ايشان هم جز [گناه] به دست نيايد .

۱۰۴۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس دانش را براى دنيا و احترام مردم و بهره مندى نزد پادشاه فراگيرد ، به بابى از آن دست نمى يابد؛ جز آنكه به خودبزرگ بينى ، دست درازى بر مردم و فريفته شدن به خدا و دورى از دينش ، افزوده شود ، پس چنين كسى از دانش سود نمى برد . از اين رو بايد باز ايستد و از حجت آورى بر ضدّ خود و پشيمانى و رسوايى روز قيامت دست بكشد .

۱۰۴۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس دانشى را بياموزد كه سزاوار است براى خشنودى خداى عز و جلتحصيل شود و او جز براى به دست آوردن كالاى دنيا نياموزد ، در روز قيامت بوى خوش بهشت را نيابد .

صفحه از 20