فضیلت آموختن - صفحه 10

۸۳۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه در حال جستجوى دانش مرگش در رسد ، در حالى خدا را ملاقات مى كند كه ميان او و پيامبران جز درجه پيامبرى فاصله اى نباشد .

۸۳۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس دوست دارد به آزاد شدگان خدا از آتش بنگرد ، به دانش جويان بنگرد . سوگند به خدايى كه جانم به دست اوست ، هيچ دانشجويى به خانه آموزگار دانشمندى رفت و آمد نمى كند ، مگر آنكه خداوند براى هر گامش عبادت يك سال را مى نويسد و در برابر هرگامش شهرى در بهشت برايش بنا مى نهد و بر زمين راه مى رود و زمين برايش آمرزش مى طلبد و شب و روز را آمرزيده به سر مى آورد و فرشتگان گواهى مى دهند كه آنان آزاد شدگان خدا از آتش اند .

۸۳۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هنگامى كه مرگ جوياى دانش در رسد و وى در جستجوى دانش باشد ، شهيد مرده است .

۸۳۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آنكه دانش را بجويد و بيابد ، دو بهره از پاداش مى برد و اگر آن را نيابد ، يك بهره دارد .

۸۴۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آنكه در جستجوى دانش بيرون رود در راه خداست ، تا آنگاه كه برگردد .

۸۴۱.امام على عليه السلام :آنكه در حال جستجوى دانش بميرد ، ميان وى و پيامبران درجه اى بيش فاصله نباشد .

۸۴۲.امام على عليه السلام :آنكه به جستجوى دانش برخيزد ، چون مجاهد در راه خداست . جستجوى دانش بر هر مسلمانى واجب است و بسى مؤمن كه در جستجوى دانش از خانه اش بيرون مى رود و جز آمرزيده باز نمى گردد .

۸۴۳.امام على عليه السلام :براى جوياى دانش ، سربلندى دنيا و رستگارى آخرت است .

۸۴۴.ابن مسعود :هرگاه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله جويندگان دانش را مى ديد ، مى فرمود : آفرينتان باد اى چشمه هاى حكمت و چراغهاى تاريكى و ژنده پوشان برنا دل و گلهاى خوشبوى هر قبيله .

صفحه از 18