فضیلت آموختن - صفحه 12

۸۴۵.ابو هارون عبدى و شهربن حوشب :هرگاه نزد ابوسعيد خدرى مى آمديم ، مى گفت : آفرين به سفارش شدگان پيامبر خدا صلى الله عليه و آله . پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهمى فرمود : «بزودى زمين براى شما گشوده مى شود و گروهى ـ يا جوانانى ـ نزد شما مى آيند كه دندانهايشان تازه در آمده و دانش مى جويند و در دين تفقّه مى كنند و از شما فرا مى گيرند . پس اگر نزد شما آمدند، به آنان بياموزيد و با آنها ملاطفت كنيد و برايشان در مجلس جا باز كنيد و حديث را به آنان بفهمانيد» ، پس ابوسعيد به ما مى گفت : آفرين به سفارش پيامبر خدا صلى الله عليه و آله . پيامبر خدا به ما فرمان داد كه برايتان در مجلس جا باز كنيم و حديث را به شما بفهمانيم .

۸۴۶.ابو هارون عبدى :هرگاه نزد ابو سعيد خدرى مى آمديم ، مى گفت : آفرين به سفارش پيامبر خدا صلى الله عليه و آله . شنيدم كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى گويد : «بزودى گروهى از اطراف زمين بر شما درآيند كه فقه را مى جويند . پس هرگاه آنها را ديديد ، سفارشم را درباره ايشان به نيكى عمل كنيد» و مى گفت : شما سفارش شده پيامبريد .

۸۴۷.عامربن ابراهيم :هرگاه ابو درداء جويندگان دانش را مى ديد مى گفت : آفرين به جويندگان دانش و مى گفت : پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهسفارش شما را كرده است .

۸۴۸.امام زين العابدين عليه السلام :هرگاه جوياى دانش از خانه اش بيرون مى رود ، پايش را بر تر و خشكى از زمين نمى نهد ، مگر آنكه تا زمين هفتم او را تسبيح مى كنند .

۸۴۹.امام باقر عليه السلام :بى گمان همه جنبندگان زمين ـ حتى ماهيان دريا ـ بر جوياى دانش درود مى فرستند .

ر . ك : ص 321 «بهره هاى جستجوى دانش» / ص 509 ح 1398 .

صفحه از 18