فضیلت آموختن - صفحه 14

2 / 3

برترى دانش جويى بر عبادت

۸۵۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نزد خداى عز و جل ، جستجوى دانش از نماز و روزه و حجّ و جهاد در راه خداى عز و جل برتر است .

۸۵۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :لحظه اى جستجوى دانش از برخاستن [و عبادت كردن ]يك شب بهتر است و يك روز جستجوى دانش بهتر از روزه سه ماه است .

۸۵۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آنكه در پى بابى از دانش بيرون مى رود ، تا با آن باطلى را به حقّ يا گمراهى را به هدايت برگرداند ، كردارش همچون چهل سال عبادت عابد است .

۸۵۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آنكه بابى از دانش را فرا بگيرد ـ چه به آن عمل كند يا نكند ـ از اينكه هزار ركعت نماز مستحبى بخواند ، برتر است .

۸۵۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس از خانه اش بيرون رود تا بابى از دانش بيابد ، كه بدان بهره برد و به ديگران بياموزد ، خداوند در برابر هر گامش ، عبادت هزار سال روزه و شب زنده دارى برايش مى نويسد و فرشتگان با بالهايشان وى را در بر مى گيرند و پرندگان آسمان و ماهيان دريا و جنبدگان خشكى بر او درود مى فرستند و خداوند منزلت هفتاد صديق به وى بدهد و برايش بهتر از آن است كه همه دنيا براى وى باشد و آن را در راه آخرت قرار دهد .

۸۵۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ خطاب به ابوذرـ : اى ابوذر! اگر برخيزى و آيه اى از كتاب خدا را فراگيرى ، برايت بهتر از صد ركعت نماز است و اگر برخيزى و بابى از دانش را فراگيرى ـ چه به آن عمل شود يا نشود ـ بهتر از آن است كه هزار ركعت نماز بخوانى .

صفحه از 18