مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : حیاة الشیخ محمّد بن یعقوب الکلینی
پديدآورنده : سید ثامر عمیدی حسینی
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1387
تعداد صفحه : 532
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

حیاة الشیخ محمّد بن یعقوب الکلینی

کتاب در هفت فصل به ابعاد مختلف شخصیت ثقة الاسلام کلینی و دوران زندگانی وی می پردازد.

کتاب در هفت فصل به ابعاد مختلف شخصیت ثقة الاسلام کلینی و دوران زندگانی وی می پردازد: در فصل اوّل، وضعیت سیاسی و فکری ری و بغداد، وقایع و نیز گرایشات سیاسی و مذهبی این دو شهر در دوره زندگی کلینی، ترسیم شده است. فصل دوم به بررسی شخصیت فردی، علمی و اجتماعی شیخ کلینی اختصاص دارد. در فصل سوم، از ۴۵ شخصیت علمی، با عنوان «مشایخ ثقة الاسلام الکلینی» یاد می شود. فصل چهارم به بررسی «عدّه» شیخ کلینی و کسانی که گمان می رود از مشایخ کلینی باشند می پردازد. در فصل پنجم، سفرهای علمی کلینی و نیز آثار تألیفی وی گزارش شده است. در این فصل علاوه بر یادآوری عناوین تألیفات کلینی، روش وی در تنظیم اسانید، متون، تبویب و ترتیب الکافی نیز بیان شده است. در فصل ششم با عنوان «تلامیذ الشیخ الکلینی و الراوون عنه»، از ۳۵ شخصیت یاد شده است. در فصل پایانی کتاب، دیدگاه بزرگان علمای شیعه، از شیخ صدوق تا امام خمینی، و نیز بزرگان علمای اهل سنّت و مستشرقان، درباره کلینی ارائه شده است.

این کتاب با همکاری گروه احیا و تصحیح متون به انجام رسیده است.

المقدّمة

...

ومن ثَمَّ، فإنّ استجلاء معالم شخصيّته الفذّة النادرة، ورسم أبعادها العلمية في صحائف معدودة ـ مع ما له من مقام عال، ومنزلة رفيعة، وشأن جليل، وتضلّع في الفقه، وشهرة مترامية في الحديث، وتثبّت عظيم في روايته ـ ربّما قد يكون على حساب أبعاد خصبة اُخرى في حياته، وحينئذٍ فلن يُعطى صاحب الكافي الشريف من الدراسة حقّه.

ولكن ما لم يدرك كلّه، لا يترك جُلّه، وإن تعذّر علينا أمر الإحاطة التامّة بحياة وعطاء علم من أبرز أعلام هذه الاُمّة، فلا أقلّ من التعرّض ولو لبعض ما يقرّب الصورة إلى واقعها، وذلك في سبعة فصول، فنقول:

إنّ دراسة الحياة الشخصية والعلمية للنماذج البارزة في تاريخنا، بحاجة ماسّة إلى معرفة المؤثّرات الخارجية ـ السياسية والفكرية ـ التي اكتنفت حياتهم زمانا ومكانا، وتأثّروا بها، أو أثّرت في مناهجهم، وطريقة تفكيرهم؛ لذا صار الوقوف عليها في تلك الدراسة أمرا لابدّ منه، وهو ما تكفّل به الفصل الأوّل، وبعنوان: الحياة السياسية والفكرية في عصر الكليني.

وقبل الإنطلاق نحو الحياة العلمية للكليني رضى الله عنه، آثرنا تقديم الهوية الشخصية الكاملة لثقة الإسلام، وهو ما حكاه الفصل الثاني بنوع من التفصيل.

وبهذين الفصلين نكون قد فرغنا من تقديم الصورة الواضحة للإطار السياسي والثقافي الذي احتضن الشيخ الكليني، مع صورة أُخرى تمثّل رحلة العمر في ذلك الإطار.

ثمّ جاءت الفصول الاُخرى (الثالث والرابع والخامس والسادس) لدراسة الحياة العلمية للشيخ الكليني، بتسليط الضوء على المعالم التي قدّمته للاُمّة : عالِما، وفقيها، ومحدِّثا، ومجدّدا، ثمّ اختتم البحث بفصله السابع والأخير بما قاله علماء الفريقين بحقّ الكليني.