از من بپرسيد - صفحه 8

۵۶۳۳.امام على عليه السلامـ در آن سخنرانى اش كه از فتنه ياد كرد ـ: پيش از آن كه مرا از دست بدهيد ، از من بپرسيد . سوگند به آن كه جانم در دست اوست ، از من درباره هر چه از [ زمان] شما تا روز رستاخيز خواهد بود و درباره گروهى كه صد تن را به راه راست و صد تن را به ضلالت مى خوانَد ، نمى پرسيد ، مگر آن كه شما را از كسى كه آنان را رهبرى مى كند و كسى كه آنان را پيش مى بَرَد و جايى كه فرود مى آيند و جايى كه رحل اقامت مى افكنند و آن كه از آنان كشته مى شود و آن كه مى ميرد ، آگاه خواهم كرد .
و اگر مرا از دست دهيد و امور ناخوشايند و دشوار بر شما فرود آيد ، بسيارى از پرسش كنندگان ، خاموش مى شوند و بسيارى از پرسش شدگان ، سست مى گردند و اين ، در هنگامى خواهد بود كه جنگتان ادامه مى يابد و سختى آن ، نمودار مى شود و دنيا بر شما تنگ مى گردد و روزگارِ بلاها بر شما طولانى مى شود تا خداوند ، براى نيكوكارانِ بازمانده از شما ، گشايشى ايجاد كند .

۵۶۳۴.امام على عليه السلام :پيش از آن كه مرا از دست بدهيد ، از من بپرسيد ؛ زيرا من به زودى كشته خواهم شد و سيَه روزترينِ امّت ، از رنگين كردن اين مَحاسن به خون بالاى آن (سرم)، دست برنخواهد داشت .
سوگند به آن كه دريا را شكافت و خلايق را آفريد ، از من درباره آنچه بين شما تا روز واپسين است و از فتنه اى كه صد تن را گم راه و صد تن را هدايت خواهد كرد ، نمى پرسيد ، جز آن كه شما را از سر دسته آنها ، رهبر آنان ، آن كه ايشان را به پيش مى بَرَد و از پس مى رانَد ، تا روز قيامت ، آگاه خواهم كرد .
دانش قرآن را كسى نمى داند ، مگر آن كه طعمش را چشيده و به مددِ دانش [ الهى] ، نادانسته هاى آن را دانسته و به كردارش آگاهى يافته و ناشنيده هاى آن را شنيده ، و اهداف آن را درك كرده است و اگر مرده بوده ، به آن زنده شده ، و به آن ، خشنودى خدا را به دست آورده است . بنا بر اين ، دانش قرآن را از اهل آن بخواهيد ؛ چون آنان در سراى زندگى و جايگاه قرآن و محلّ فرود فرشتگان اند ۱ و اهل علمى هستند كه كردارشان به شما از دانششان خبر مى دهد و ظاهرشان از باطنشان . آنان همان هايى هستند كه با حق، مخالفت نمى كنند و در آن، اختلاف نمى ورزند ، و درباره آنان ، از سوى خدا، حكمى راستْ مقرّر شده است و در آن، يادآورى اى براى يادآوران است .

1.مقصود امام عليه السلام ، اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله هستند . (م)

صفحه از 28