تاريخ : چهارشنبه 1395/4/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 52434
راه‌اندازی پایگاه جامع «عفاف و حجاب» در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی

راه‌اندازی پایگاه جامع «عفاف و حجاب» در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی

به مناسبت 21 تیرماه؛ روز عفاف و حجاب و سالروز سرکوب خونین قیام مردم علیه کشف حجاب در مسجد گوهرشاد در سال 1314، پایگاه جامع «عفاف و حجاب» در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی راه‌اندازی شد.

به گزارش آستان نیوز، مدیر کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با اعلام این خبر گفت: این پایگاه با هدف ایجاد امکان دسترسی آسان و سریع پژوهشگران و دانشجویان به منابع و اسناد موجود در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با موضوعحجابو عفاف راه‌اندازی شده است.
مهندس علی ضرابی بیان کرد: در این پایگاه اطلاعاتی دیجیتال هفت نوع منبع اطلاعاتی در قالب زیر پایگاه‌های کتاب چاپی، مقاله، پایان‌نامه، کتاب چاپ سنگی، کتاب خطی، سند و عکس در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
وی با تأکید بر اینکه منابع پایگاه حجاب و عفاف این کتابخانه دیجیتال به مرور زمان غنی‌تر خواهد شد، گفت: در حال حاضر، یک هزار و ۵۰ منبع اطلاعاتی شامل کتاب چاپی، مقاله، پایان‌نامه، چاپ سنگی، نسخه خطی ،سند و عکس در این پایگاه وارد شده است.
ضرابی ابراز کرد: منابع منتشر شده توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این کتابخانه در دسترس مستقیم پژوهشگران گوشه و کنار جهان قرار دارد و دیگر آثار موجود به‌دلیل حفظ حق مؤلف، توسط بخش خدمات تحویل مدرک این کتابخانه به اشخاص حقیقی ارائه می‌شود و سازمان‌ها نیز در غالب اشخاص حقوقی با استفاده از اشتراک IP، امکان دسترسی به اطلاعات موجود را دارند.
وی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی را گنجینه‌ای از اطلاعات ناب و باارزش دانست که با شعار «هر خانه یک کتابخانه رضوی» فعالیت خود را در سال ۱۳۹۴ آغاز کرد و افزود: اگرچه حوزه فعالیت این کتابخانه، تمامی موضوعات دانش بشری را در بر می‌گیرد، ولی تأکید بیشتر بر آستان قدس رضوی، اهل بیت(ع)، اسلام و ایران است.
مدیر این کتابخانه دیجیتال با اشاره بر وجود پایگاه‌های متعدد اطلاعاتی در این کتابخانه، تصریح کرد: کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با سه میلیون و ۵۰۰ هزار منبع دیجیتال شامل ۴۰۰ میلیون شیء دیجیتال، رتبه اول از نظر تعداد منابع را در بین دیگر کتابخانه‌های دیجیتال کشور به خود اختصاص داده است، ضمن اینکه تنوع منبع دیجیتال در آستان قدس رضوی نیز نسبت به کتابخانه‌های مشابه بیشتر است.
لازم به ذکر است، علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانیdigital.aqr.irمراجعه کرده و از خدمات پایگاه اطلاعاتی عفاف و حجاب بهره‌مند شوند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :