تاريخ : شنبه 1395/4/26
کد خبر: 52476

استعاره و تمثیل در کلمات قصار نهج البلاغه، منتشر شد

کتاب «استعاره و تمثیل در کلمات قصار نهج البلاغه» نوشته‌ی دکتر «یدالله رفیعی» از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.

بی شک یکی از وِیژگی های مهم نهج‌البلاغه ، بلاغت آن است  و بررسی ساختاری و شناخت سخنان امیرالمومنین علی (ع)  در نهج البلاغه در فهم آن تاثیر شگرفی دارد و شناخت ساختاری سخنان حضرت علی (ع) در آن ، علاوه بر این که زیبایی های این اثر عظیم را به ما می نمایاند ، در پاسخ گویی به شبهاتی که پیرامون این اثر مطرح شده ، موثر است و  در کتاب پیش رو نیز در راستای تحقق این مهم تلاش شده تا تمثیلات و استعارات بخش سوم نهج البلاغه ، استخراج و به طور کامل تجزیه و تحلیل گردد.

در کتاب«استعاره و تمثیل در کلمات قصار نهج البلاغه» مؤلف ضمن شرح و تحلیل ۴۹۸ تشبیه و استعاره، ارکان و نوع هریک را تعیین کرده است.
به این صورت که در ابتدا کلمات قصار نهج البلاغه که در معنای مجازی به کار رفته است مشخص شده و پس از ترجمه و شرح کلام، انواع تشبیه و استعاره وعناصر سازنده، وجه شبه و جامع و فایده هرتشبیه نیز آورده شده  و سپس نکات صرفی و نحوی و مفردات  نیز مشخص شده و به ترتیب برای هر حکمت به نگارش در آمده است.

کتاب «استعاره و تمثیل در کلمات قصار نهج البلاغه» را انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چاپ و روانه ی بازار کتاب کرده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :